Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. T. (Yared) Paalvast
Wanneer:20 mei 2019
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. A.K. Groen, prof. dr. B.M. (Barbara) Bakker, prof. dr. J.A. (Jan Albert) Kuivenhoven
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Computational modeling of cholesterol metabolism

Computationele modellering van cholesterolmetabolisme

Paalvast richtte zich in zijn proefschrift op het metabool syndroom, dat de clustering is van overgewicht, insulineresistentie en verhoogde vetten in het bloed. Het verloop van metabool syndroom in mensen kan nagebootst worden door muizen met een vermenselijkt lipidenprofiel op een vetrijk dieet te zetten. Door de gegevens van deze muizen te integreren in een computermodel, kunnen voorspellingen worden gedaan over hoe delen van die stofwisseling door de tijd heen moeten veranderen in activiteit.

In zijn proefschrift beschrijft Paalvast hoe een dergelijke werkwijze gebruikt kan worden om tot nieuwe inzichten te komen over wat nu eigenlijk bepaalt of iemand wel of geen metabool syndroom krijgt. Het blijkt dat, in ieder geval bij muizen, een hogere concentratie niet-geabsorbeerde vetten in de ontlasting gepaard gaat met een minder sterke toename van het lichaamsgewicht, lagere concentraties vet en cholesterol in het bloed (plasmalipiden) en minder insulineresistentie. De muizen met een verminderde vatbaarheid voor het metabool syndroom werden gekenmerkt door een lagere galzoutproductie en een veranderd galzoutprofiel. Hij manipuleerde de galzoutproductie met een medicijn zodat het galzoutprofiel ging lijken op het profiel bij muizen die geen metabool syndroom krijgen op een vetrijk dieet. Hiermee bleek hij in staat om bij muizen die wel sterk toenemen in lichaamsgewicht en hoge plasmalipiden ontwikkelen, zowel lichaamsgewicht als plasmalipiden grotendeels te normaliseren.

Omdat deze muizen een menselijk cholesterolprofiel bezitten, geeft dit de hoop dat middelen met hetzelfde werkingsmechanisme een soortgelijk effect op mensen zullen hebben. Dit zou betekenen dat er een nieuwe en effectieve groep medicijnen beschikbaar gaat komen voor mensen die kampen met overgewicht en te hoge plasma vet- en cholesterolwaardes hebben.

CV Yared Paalvast

Yared Paalvast (1982) studeerde Geneeskunde en Scheikunde aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Hij was daarna werkzaam als Arts-assistent op het Universitair Psychiatrisch Centrum van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Vervolgens werkte hij als Donorarts bij Sanquin. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij prof. A.K. Groen aan de RUG. De titel van zijn proefschrift luidt: "Computational modeling of cholesterol metabolism".