Over ons Actueel Evenementen Promoties

Enterococcus faecium: from evolutionary insights to practical interventions

Promotie:dr. X.W. Zhou
Wanneer:19 december 2018
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. A.W. (Alex) Friedrich, prof. dr. J.W.A. (John) Rossen
Copromotor:dr. D. Bathoorn
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Enterococcus faecium: from evolutionary insights to
practical interventions

Noodzakelijke diagnostiek en bestrijding van resistente E. faecium bacterie.

Innovaties op het gebied van diagnostiek, behandeling en uitroeiing zijn noodzakelijk om de verspreiding van resistente bacteriën te bestrijden en verdere ontwikkeling van antibioticaresistentie te voorkomen. Dat concludeert Xuewei Zhou in haar proefschrift. Zij richt zich hierbij vooral op de vancomycine resistente Enterococcus faecium bacterie (VRE).

VRE is een ziekenhuisbacterie welke uitbraken kan geven in ziekenhuizen. Dit is zeer lastig te bestrijden en kan soms ook consequenties hebben voor de patiëntenzorg. Indien uitbraken niet of lastig onder controle te houden zijn, kan het noodzakelijk zijn een afdeling te sluiten. Zhou legt in haar proefschrift uit waarom de VRE bacterie zo succesvol is in ziekenhuizen en geeft adviezen om VRE op te sporen en onder controle te houden.

Zhou concludeert onder meer dat antibiotica voorgeschreven zou moeten worden op basis van patiënt-specifieke factoren en risicofactoren. Ook beschrijft zij hoe besmetting met VRE op tijd ontdekt kan worden, om verdere verspreiding op tijd te voorkomen. Zij concludeert dat de evolutie in E. faecium een continuerend proces zal zijn, en het daarom een uitdaging is om de verspreiding van VRE in de komende jaren te weerstaan. Daarom zijn innovaties op het gebied van diagnostiek, behandeling en uitroeiing noodzakelijk om het aanhoudende succes van E. faecium aan te pakken.

Xuewei Zhou (1987) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Haar onderzoek voerde ze uit bij de afdeling Medische Microbiologie van het UMCG. Zhou is nu werkzaam als arts-microbioloog op het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt: Enterococcus faecium: from evolutionary insights to practical interventions.