Over ons Actueel Evenementen Promoties

Herpetic and HLA-B27 associated anterior uveitis

Ocular complications, prognosis and vision-related quality of life
Promotie:Mw. L. (Lisette) Hoeksema
Wanneer:01 juli 2019
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. J.M.M. Hooymans
Copromotor:dr. L.I. Los
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Herpetic and HLA-B27 associated anterior uveitis

Oculaire complicaties, prognose en visus-gerelateerde kwaliteit van leven bij patiënten met herpetische en HLA-B27-geassocieerde uveïtis anterior

Hoeksema had als doel van haar proefschrift het beschrijven van en meer inzicht verkrijgen in de complicaties, oogheelkundige kenmerken, visus en kwaliteit van leven bij patiënten met herpetische of HLA-B27 geassocieerde uveïtis anterior (UA). Dit zijn, behoudens bij wie geen oorzaak gevonden is, de grootste groepen infectieuze en non-infectieuze UA. UA is een ontsteking van het uvea weefsel in het oog. De ontsteking beperkt zich voornamelijk tot de voorste oogkamer.

Uit de onderzoeken in haar proefschrift is gebleken dat patiënten met herpetische UA een slechtere visuele prognose hebben dan patiënten met HLA-B27 geassocieerde UA. Daarnaast hebben herpetische UA patiënten meer oogheelkundige complicaties, met name verhoogde oogdruk en daardoor schade aan de oogzenuw. Verder bleek dat patiënten met eenzijdige of tweezijdige betrokkenheid van de ogen, bij HLA-B27 geassocieerde UA, allebei een goede prognose hebben. Tweezijdige betrokkenheid van de ogen geeft wel een hogere kans op het hebben van een geassocieerde systeemziekte.

De laatste jaren is er vanuit patiënten en patiëntenorganisaties steeds meer interesse in kwaliteit van leven, omdat dit iets zegt over de impact van een ziekte op het dagelijks leven. Uit de onderzoeken kwam naar voren dat zowel herpetische als HLA-B27 geassocieerde UA patiënten een redelijk goede visus-gerelateerde kwaliteit van leven hebben, maar dat een geassocieerde systeemziekte wel voor een lagere kwaliteit van leven zorgt.

Bovenstaande uitkomsten zijn van belang voor het ontwikkelen van een meer geïndividualiseerde zorg per uveïtis patiënt, het voorkomen van oogheelkundige complicaties, het waarborgen van een betere visus op de lange termijn en het hebben van een betere kwaliteit van leven.

CV Lisette Hoeksema

Lisette Hoeksema (1984) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Op dit moment is zij werkzaam als arts-assistent Oogheelkunde bij het Universitair Medisch Centrum Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Oogheelkunde. De titel van haar proefschrift luidt: “Herpetic and HLA-B27 associated anterior uveitis. Ocular complications, prognosis and vision-related quality of life”.