Over ons Actueel Evenementen Promoties

Neuroticism and the brain

Neuroimaging and genetic imaging studies on the personality trait neuroticism
Promotie:dr. M.N. (Michelle) Servaas
Wanneer:18 februari 2015
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. A. (Andre) Aleman, J. (Hans) Ormel
Copromotor:dr. H. (Harriëtte) Riese
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Neuroticism and the brain

Hersennetwerken werken anders bij mensen die hoog scoren op neuroticisme

Bij mensen die hoog scoren op neuroticisme (een psychologische persoonlijkheidstrek) is de basale netwerkorganisatie van de hersenen tijdens rust anders dan die van ‘gezonde’ mensen. Dat concludeert Michelle Servaas. Het verschil verklaart volgens haar mogelijk waarom deze mensen emotionele informatie sneller en gemakkelijker verwerken.

Mensen die hoog scoren op vragenlijsten voor neuroticisme ervaren over het algemeen meer negatieve emoties, zoals angst en somberheid, en reageren emotioneler op negatieve gebeurtenissen. Neuroticisme kan leiden tot het ontwikkelen van psychiatrische stoornissen, zoals angst- en depressiestoornissen, met alle medische kosten van dien. Servaas onderzocht de neurale mechanismen die ten grondslag liggen aan neuroticisme. Ze maakte hierbij gebruik van fMRI (functional magentic resonance imaging) tijdens rust en emotionele verwerkingstaken. fMRI is een niet-invasieve manier om hersenactiviteit in beeld te brengen tijdens informatieverwerking.

Om informatieverwerkingsfouten te voorkomen, verwerken onze hersenen verschillende soorten informatie (bijvoorbeeld visueel, emotioneel, cognitief) zoveel mogelijk gescheiden. Om deze informatie weer samen te voegen, gebruikt het brein een beperkt aantal lange verbindingen. De verbindingen tussen hersengebieden, zo ontdekte Servaas, zijn bij mensen met hogere scores op neuroticisme meer willekeurig gestructureerd en minder sterk dan bij mensen met lage scores. Dat houdt in dat zij wellicht minder efficiënt informatie kunnen verwerken.

Tot slot bleek in deze eerste groep het hersennetwerk dat gerelateerd is aan het identificeren en interpreteren van emoties juist beter te werken. Dat zou volgens Servaas kunnen verklaren waarom mensen die hoog scoren op neuroticisme al tijdens rust meer emotionele instabiliteit ervaren.

Michelle Servaas (1986) studeerde psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij onderzoeksinstituut BCN-BRAIN van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Servaas werkt als onderzoeker in het iLab van het UMCG.