Over ons Actueel Evenementen Promoties

In the palm of your hand: prevalence, disease patterns and natural course of Dupuytren disease

Promotie:Mw. R. (Rosanne) Lanting
Wanneer:17 december 2014
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. P.M.N. (Paul) Werker, prof. dr. E.R. van den Heuvel
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
In the palm of your hand: prevalence, disease patterns and natural
course of Dupuytren disease

Behandeling op maat voor ziekte van Dupuytren stap dichterbij

Rosanne Lanting ontwikkelde en evalueerde een nieuwe methode om de ernst van de ziekte van Dupuytren te meten. Ook onderzocht zij risicofactoren voor het ontstaan van de ziekte en patronen in aangedane vingers en in het verloop, waarmee een ideale behandeling op maat een stap dichterbij komt.

De ziekte van Dupruyten is een aandoening in de hand. Het begint met het ontstaan van een knobbel in de handpalm, die uitgroeit tot een verdikte streng richting de vingers, die de vinger krom trekt. De ziekte komt voor bij 22% van de 50-plussers en de kans erop stijgt bij het ouder worden. Lanting identificeerde ook risicofactoren voor het ontstaan van de ziekte: overmatig alcoholgebruik, handletsel in het verleden, de ziekte van Ledderhose en het voorkomen van de ziekte in de familie.

Tot slot onderzocht Lanting patronen in welke vingers zijn aangedaan en in het verloop van de ziekte. Zij vond samenhang tussen de ernst van de ziekte in de duim en in de wijsvinger, net als tussen de middelvinger en ringvinger en de middelvinger en pink. Over een periode van anderhalf jaar blijkt het verloop van de ziekte per persoon sterk te verschillen. Bij sommigen wordt het erger, bij anderen bleef de ziekte stabiel of nam de ernst af.

Het onderzoek van Lanting maakt een betere schatting van het aantal patiënten met deze ziekte bij een toename van de levensverwachting mogelijk. De resultaten kunnen ook gebruikt worden om het effect van de ziekte op de arbeidsparticipatie in een verouderende populatie te evalueren en een behandeling op maat te ontwikkelen.

Rosanne Lanting (1986) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de afdeling Plastische Chirurgie bij het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Haar onderzoek werd gefinancierd door het MD/PhD-traject van de Junior Scientific Masterclass. Inmiddels is zij werkzaam als arts-assistent in opleiding tot plastisch chirurg in het UMCG en het Martini Ziekenhuis in Groningen.

Proefschrift: http://irs.ub.rug.nl/ppn/383767512