Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Institutions, controls, and inter-organizational trust

De rol van vertrouwen bij samenwerking tussen organisaties

Abdul Rehman Abbasi onderzocht de aansturing van samenwerkingsverbanden tussen organisaties. Hij gebruikte daarvoor een  genuanceerde benadering die zowel verschillende dimensies van vertrouwen omvat als het verband daartussen. Abbasi analyseerde hoe deze dimensies zich verhouden tot de structurele en institutionele omgeving van de samenwerkingsrelatie. Hij betoogt dat de beslissing om een partner te vertrouwen niet alleen genomen wordt op basis van calculatie, maar dat ook sprake is van een sociale oriëntatie op andere actoren en de samenleving als geheel.

Abbasi onderzocht hoe de interactie tussen verschillende typen van governance de prestaties binnen de samenwerking beïnvloeden. Relaties tussen leverancier en afnemer kunnen worden beheersd door een combinatie van gedragsgebaseerde danwel output-gebaseerde contractbeheersing, sociale beheersingsmechanismen en relationeel vertrouwen, concludeert Abbasi.

Hij onderzocht ook hoe vertrouwen zich ontwikkelt tussen samenwerkingspartners. Abbasi laat zien dat op calculatie gebaseerd vertrouwen nodig is om identificatie-gebaseerd vertrouwen te laten ontstaan en dat vrijwillige relationele signalen de relatie tussen beide vertrouwenstypen zowel modereren als mediëren.