Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. M. (Mingzan) Zhuang
Wanneer:08 mei 2019
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. H. Zaïdi, prof. dr. R. (Ronald) Boellaard, prof. dr. M. Koole
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Segmentation and quantitative analysis in whole-body PET imaging

Segmentatie en kwantitatieve analyse van PET-beelden bij patiënten met kanker

Positron emissie tomografie (PET) wordt wijdverspreid toegepast in de oncologie voor de diagnose en stadiëring van patiënten en voor bijvoorbeeld het onderzoeken van metabole processen. In zijn proefschrift gaat Zhuang vooral in op de kwantitatieve analyse van PET-beelden, dat van toegevoegde waarde kan zijn in de kliniek en voor wetenschappelijk onderzoek.

Hij behandelt de ontwikkeling en evaluatie van een nieuwe methode voor automatische tumor segmentatie op basis van een actieve contour model (MASAC). Hierdoor ontstond een bruikbare methode om het metabool actieve tumor volume (MATV) te kunnen bepalen. Vervolgens bestudeerde hij de variabiliteit en herhaalbaarheid van kwantitatieve PET-parameters. Hij beschreef de ontwikkeling van een nieuwe simulatietool om de mogelijke voordelen van dynamische PET-beeldvorming te bepalen. Ook keek hij naar de mogelijke rol van Patlak-analyse toegepast op PET/MRI-studies.

Zijn methoden en resultaten kunnen mogelijk worden gebruikt voor het kwantificeren van opname van fluorodeoxyglucose (FDG) bij diverse soorten kanker. Zhuang stelt dat meer studies nodig zijn om criteria te ontwikkelen om de prestaties van deze nieuwe methodes onder verschillende klinische omstandigheden te kunnen evalueren.

CV Zhuang Mingzan

Zhuang Mingzan (1983) studeerde Toegepaste Natuurkunde aan de Dalian University of Technology (China) en behaalde vervolgens zijn master in Stralingsgeneeskunde aan de Universiteit van Shantou (China). Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Nucleaire Geneeskunde en Moleculaire Beeldvorming in het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: “Segmentation and quantitative analysis in whole-body PET imaging”.