Over ons Actueel Evenementen Promoties

Regulatory properties of lactic acid bacteria for improving immune homeostasis

Promotie:Mw. S. (Shengcheng) Ren
Wanneer:03 juni 2019
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. P. (Paul) de Vos
Copromotor:dr. M.M. (Marijke) Faas
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Regulatory properties of lactic acid bacteria for improving immune
homeostasis

Regulerende eigenschappen van melkzuurbacteriën om homeostase van het immuunsysteem te verbeteren

Melkzuurbacteriën omvatten groepen bacteriën die melkzuur produceren. Hoewel het bekend is dat de consumptie van melkzuurbacteriën vele gezondheidsvoordelen biedt, zijn de precieze mechanismen die ten grondslag liggen aan deze effecten van de verschillende stammen nog niet bekend. Tot op heden is er slechts een beperkt aantal melkzuurbacteriestammen bestudeerd in voedingsinterventies of medische interventies. Voor het identificeren van potentiële gezondheidsbevorderende stammen zijn effectieve en high-througput screeningsplatformen vereist, stelt Ren.

In dit proefschrift heeft ze de invloed van verschillende melkzuurbacteriestammen op het immuunsysteem bestudeerd. Ze heeft soort- en stamafhankelijke effecten van melkzuurbacteriën geobserveerd op het immuunsysteem. Deze werden grotendeels beïnvloed door de interacties tussen melkzuurbacterie-gerelateerde liganden en signaalreceptoren op cellen, in het bijzonder de Toll-like receptoren (TLRs). Bovendien kunnen de liganden van melkzuurbacteriën die zijn opgelost in cel-supernatant andere immuun signalerende eigenschappen hebben dan liganden op de celwand van bacteriën.

Ook heeft ze aangetoond dat melkzuurbacteriestammen integriteitsverlies van de epitheelbarrière kunnen voorkomen door beïnvloeding van specifieke signaalroutes, zoals TLR2 en de proteïnekinase C route. Verder werden de regulerende capaciteiten van melkzuurbacteriën op de mucus barrière bestudeerd. De expressie van mucus-geassocieerde slijmbekercelproducten werden gemoduleerd door melkzuurbacteriën op een soort- en stamafhankelijke manier. Ook producten uitgescheiden door melkzuurbacteriën konden mucus gerelateerde genen beïnvloeden. Fibroblasten, specifieke darmcellen, bleken eveneens invloed te hebben op de mucusregulatie en zouden daarom ook gebruikt moeten worden in in vitro celmodellen die worden gebruikt om de mucus-regulerende potentie van melkzuurbacteriën te bestuderen.

Haar bevindingen suggereren dat zowel bacteriestammen als hun uitgescheiden producten in overweging moeten worden genomen voor gebruik in ‘functionele voeding’. In haar proefschrift presenteert Ren een technologieplatform om gezondheid stimulerende melkzuurbacteriën te identificeren en geeft ze inzicht in de betrokken mechanismen.

CV Shengcheng Ren

Shengcheng Ren (1989) studeerde Food Science and Technology aan Jiangnan University, China. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Pathologie en Medische Biologie aan het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: “Regulatory properties of lactic acid bacteria for improving immune homeostasis”.