Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Challenges of diagnosing glaucoma in myopic eyes

Betere diagnostiek van glaucoom bij bijziendheid mogelijk

In de toekomst kan het voor oogartsen mogelijk worden om glaucoom bij mensen met bijziendheid eerder vast te stellen en zo blindheid te voorkomen. Dat schrijft Kunliang Qiu in zijn proefschrift, waarin hij op zoek ging naar kenmerken die bijziendheid met glaucoom onderscheid van bijziendheid zonder glaucoom.

Bijziendheid is een veel voorkomende aandoening aan de ogen, waarbij mensen dichtbij wel scherp kunnen zien, maar veraf niet. Meestal is dit met een bril of contactlenzen goed te verhelpen. Mensen met bijziendheid hebben een vergroot risico op het ontwikkelen van glaucoom. Bij deze aandoening sterft de oogzenuw geleidelijk af en wordt het gezichtsveld beperkter. Als de behandeling te laat start kan dit onomkeerbare blindheid veroorzaken. Diagnosticeren van glaucoom is bij bijzienden echter moeilijk, omdat veel kenmerken van ogen met bijziendheid lijken op veranderingen die je ziet bij glaucoom.

Daarom zocht Qiu naar meer gedetailleerde kenmerken van glaucoom en bijziendheid, zodat oogartsen beter weten waar ze op kunnen letten. Hij keek met OCT (optical coherence tomography) naar onder andere de retinale zenuwvezellaag en de ganglion cellaag in de gele vlek. Op basis van het onderzoek kon Qiu gedetailleerdere kenmerken beschrijven, zodat oogartsen in de toekomst eerder glaucoom kunnen ontdekken bij mensen met bijziendheid en de behandeling op tijd kunnen starten, en kunnen voorkomen dat bij bijzienden ten onrechte glaucoom wordt gediagnosticeerd.

Kunliang Qiu (1981) studeerde geneeskunde en oogheelkunde aan de Shantou University in China. Zijn onderzoek past binnen de onderzoekslijn Perceptual and Cognitive Neuroscience (PCN) van BCN-BRAIN van het UMC Groningen en werd gefinancierd door het Abel Tasman programma van de Rijksuniversiteit Groningen. Qiu gaat werken als oogarts bij het Joint Shantou International Eye Center in zijn geboorteland China. De titel van zijn proefschrift luidt: “Challenges of diagnosing glaucoma in myopic eyes; Characteristics and determinants of the anatomical structures relevant to glaucoma”.