Over ons Actueel Evenementen Promoties

Multiple aspects of contact allergy

Immunology, patch test methodology and epidemiology
Promotie:dr. D. Dittmar
Wanneer:04 september 2019
Aanvang:12:45
Promotors:M.L.A. (Marie-Louise) Schuttelaar, prof. dr. P.J. Coenraads
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Multiple aspects of contact allergy

Meerdere aspecten van contactallergie: immunologie, plakproef-methodologie en epidemiologie

Dittmar focuste in zijn proefschrift op contactallergie. Contactallergie is een type IV overgevoeligheidsreactie welke zich met een jeukende en pijnlijke huiduitslag uit, frequent voorkomt en de kwaliteit van leven vermindert. Plakproeven diagnosticeren specifieke contactallergieën door individuen bloot te stellen aan een groot aantal contactallergenen en vormt de basis voor epidemiologische data. Epidemiologische studies helpen bij het identificeren van risicogroepen voor het ontwikkelen van een contactallergie in het algemeen en voor specifieke contactallergenen.

Een veelvoorkomend contactallergeen is p-phenylenediamine, een kleurstof die aanwezig is in onder andere haarverf en hennatattoos. Als onderdeel van primaire preventie voor contactallergieën voor haarverf werd een minder sterk sensibiliserend alternatief ontwikkeld; 2-methoxyethoxy-p-phenylenediamine. De data uit het proefschrift laten zien dat 2-methoxyethoxy-p-phenylenediamine geen veilig alternatief is voor individuen welke al allergisch zijn voor p-phenylenediamine, alhoewel de drempel voor elicitatie lager is dan voor p-phenylenediamine.

Plakproeven, de diagnostische test voor contactallergie, worden vaak één keer uitgevoerd en omdat contactallergieën als permanent worden beschouwd, vereist de diagnose van een contactallergie vaak levenslange vermijding. Dittmar vond echter dat de persistentie van positieve reacties op plakproeven slechts 67 procent was in patiënten die twee keer werden getest.

Veel mensen hebben meer dan één contactallergie. De prevalentie van polysensibilisatie - drie of meer contactallergieën voor niet-gerelateerde contactallergenen - bleek ongeveer 7 procent te zijn bij patiënten in een groot Europees cohort. De meerderheid was vrouw en ouder dan 40 jaar, hetgeen impliceert dat (cumulatieve) blootstelling de meest waarschijnlijke verklaring is voor polysensibilisatie.

CV Daan Dittmar

Daan Dittmar (1990) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen, waarbij hij in 2016 zijn artsendiploma behaalde. Zijn wetenschappelijke stage deed hij op de afdeling Dermatologie in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), waar hij na zijn afstuderen zijn promotieonderzoek deed onder de begeleiding van dr. M.L.A. Schuttelaar en prof. Dr. P.J. Coenraads. Momenteel werkt hij als arts-assistent op de dermatologie in het UMCG. De titel van zijn proefschrift luidt: Multiple Aspects of Contact Allergy; Immunology, patch test methodology and epidemiology.