Over ons Actueel Evenementen Promoties

A golden life

Ecology of breeding waders in low Lapland
Promotie:Mw. P.M. (Paula) Machín Alvarez
Wanneer:07 september 2018
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. T. (Theunis) Piersma
Copromotors:dr. ir. R.H.G. (Raymond) Klaassen, dr. J.I. Aguirre
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
A golden life

Lapse Goudplevier lijdt in broedseizoen onder klimaatverandering, in de winter juist niet

Paula Machín Álvarez heeft de broedbiologie van de Goudplevier bestudeerd in subarctisch Lapland, in Zweden. Meer specifiek heeft zij gekeken naar het habitatgebruik van de kuikens, hun dieet en voedselbeschikbaarheid, en ook hun groei en overleving. Daarnaast heeft zij de rui en migratie van volwassen vogels in kaart gebracht om tot een jaarrond perspectief te komen.

Haar belangrijkste conclusie is dat effecten van klimaatverandering kunnen verschillen tussen verschillende fases in de jaarcyclus. Zo lijkt klimaatverandering tijdens het broedseizoen een negatief effect te hebben, maar zou het een positief effect kunnen sorteren tijdens de winter. De bevindingen van Machín Álvarez helpen inzicht te krijgen in mogelijke effecten van klimaatverandering en bij het ontwikkelen van mogelijke beschermingsmaatregelen.

Ecologen zijn druk met het in kaart brengen van effecten van klimaatverandering op soorten en ecosystemen. Voordat het te laat is. Verwacht wordt dat de impact van klimaatverandering extra groot is voor arctische ecosystemen met name omdat daar een paar graden opwarming een veel groter effect sorteert dan in gematigde of tropische gebieden. Het is urgent om de effecten van klimaatsverandering voor verschillende ecosystemen te kennen. Het onderzoek van Machín Álvarez heeft een bijdrage geleverd aan de kennis over de ecologie van Goudplevieren en steltlopers die in het algemeen in de subarctis broeden.