Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Low-normal thyroid function and cardio-metabolic risk markers

Verband tussen laag-normale schildklierfunctie en hart- en vaatziekten beter begrepen

Een laag-normale schildklierfunctie kan een rol spelen bij het optreden van atherosclerotische cardiovasculaire ziekten, een type hart- en vaatziekten. Lynnda van Tienhoven-Wind beschrijft in haar proefschrift verschillende biomarkers die hierbij een rol kunnen spelen. Het onderzoek draagt bij aan een beter begrip van de relatie tussen schildklierfunctie en atherosclerotische cardiovasculaire ziekten. Als er subgroepen gevonden kunnen worden die baat hebben bij extra schildklierhormoon kunnen mogelijk problemen met hart en bloedvaten voorkomen worden.

Een laag-normale schildklierfunctie kan een rol spelen bij artherosclerotische cardiovasculaire ziekten. Een laag-normale schildklierfunctie is onder anderen geassocieerd met een toename van de dikte van de halsslagaderwand. De onderliggende mechanismen hiervoor zijn nog niet volledig begrepen.

Van Tienhoven-Wind toont aan dat een laag-normale schildklierfunctie samenhangt met verschillende biomarkers (lipiden en niet-lipiden) in het bloed. Zo hangt het samen met factoren die bijdragen aan het metabolisme van lipoproteïnen in het lichaam, met anti-oxidatieve stoffen en met stoffen die betrokken zijn bij het ontstaan van artherosclerose. De relatie van laag-normale schildklierfunctie met deze biomarkers is het meest uitgesproken bij personen met Type 2 diabetes mellitus of het metabool syndroom. Tot slot toont van Tienhoven-Wind aan dat een hoog-normale FT3-waarde, het actieve schildklierhormoon, betrokken zou kunnen zijn bij de ontwikkeling van leververvetting, een veel voorkomende aandoening betrokken bij de ontwikkeling van atherosclerose.

Lynnda van Tienhoven-Wind (1979) voltooide haar opleiding geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij is internist vasculair geneeskunde in het Ommelander Ziekenhuis. De titel van haar proefschrift luidt: Low-normal thyroid function and cardio-metabolic risk markers.