Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. H. (Herman) Veenhof
Wanneer:24 februari 2020
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. D.J. (Daan) Touw, prof. dr. S.J.L. (Stephan) Bakker, prof. dr. S.P. (Stefan) Berger, dr. J.W.C. (Jan-Willem) Alffenaar
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Implementing Dried Blood Spot sampling in transplant patient care

Het implementeren van de Dried Blood Spot methode om bloedspiegel van transplantatiepatiënten te bepalen

Na een orgaantransplantatie moeten patiënten immuunsysteem onderdrukkende geneesmiddelen slikken om te voorkomen dat het lichaam het orgaan afstoot. Hoe hoog de dosis van deze geneesmiddelen moet zijn, bepalen artsen aan de hand van de bloedspiegel van de individuele patiënt. Dit betekent wel dat patiënten vaak naar het ziekenhuis moeten komen om bloed te prikken. Om die last te verminderen en kosten te besparen is de Dried Blood Spot (DBS) methode ontwikkeld. Met deze methode kunnen patiënten thuis met een vingerprik twee druppels bloed op een kaartje aanbrengen en die met de gewone post opsturen naar het laboratorium. In dit proefschrift evalueert Veenhof de implementatie van deze methode.

Voor zijn evaluatie onderzocht Veenhof de analytische en klinische waarde van de DBS methode, kosten, logistiek, hoe goed patiënten zelf bloed kunnen afnemen en patiënttevredenheid. De ontwikkelde analysemethode op het laboratorium bleek goed te werken, en de waarden gemeten in DBS waren net zo betrouwbaar als de waarden gemeten in een buisje bloed wat afgenomen werd op de Prikpoli. Het is wel belangrijk om patiënten en artsen te trainen in het juist afnemen van een DBS-monster, omdat veel monsters verkeerd worden afgenomen waardoor analyse niet mogelijk is. Daarom ontwikkelde Veenhof een app die je aan de hand van foto’s vertelt je of de bloeddruppel op het kaartje van voldoende kwaliteit is. Tot slot moet de logistiek ook goed geregeld zijn om dit systeem succesvol in te voeren, zeker rondom het versturen en analyseren van de monsters.

Curriculum Vitae

Herman Veenhof (1989) studeerde Farmacie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens zijn promotieonderzoek op de afdeling Klinische Farmacie en Farmacologie was hij verbonden aan onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Momenteel is hij werkzaam als ziekenhuisapotheker in opleiding bij het UMCG. De titel van zijn proefschrift luidt: “Implementing Dried Blood Spot sampling in transplant patient care”.