Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotors:dr. A. (Adriana) Tami, dr. M.E. Grillet
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Epidemiology, genetic diversity and clinical manifestations of
arboviral diseases in Venezuela

Epidemiologie, genetische diversiteit en klinische manifestaties van arbovirale ziekten in Venezuela

Lizarazo Forero richtte zich in zijn proefschrift op arbovirussen in Venezuela. Virussen overgedragen door geleedpotigen (arbovirussen) zijn pathogenen met een hoge morbiditeit en mortaliteit onder mensen en gedomesticeerde dieren wereldwijd. Arbovirussen werden in het verleden gezien als een onbelangrijke veroorzaker van menselijke ziekte. Dit concept is veranderd door het continu (opnieuw) opkomende gedrag van deze virussen, en tegenwoordig worden ze herkend als een bedreiging voor de publieke gezondheid. Venezuela is een van de landen die getroffen is door de opnieuw opkomende arbovirussen (Zika en chikungunya) en de handhaving van overdracht van het denguevirus.

Dengue is in Venezuela een endemische ziekte met vier co-circulerende DENV serotypen (4 gelijktijdig circulerende serologische types van het virus), en hier zijn ook de hoogste verhouding ernstige gevallen te vinden in Noord- en Zuid-Amerika. De epidemieën van chikungunya in 2014 en Zika in 2016 zorgden voor een hoge ziektelast in Venezuela. Dit benadrukte de noodzaak voor een beter begrip van de epidemiologische en moleculaire dynamieken van deze arbovirale ziektes, en de noodzaak voor een nauwkeurige differentiaaldiagnose.

In zijn proefschrift biedt Lizarazo Forero een gedetailleerde epidemiologische en tijdruimtelijke karakterisering van de introductie van een nieuw arbovirus -chikungunya virus (CHIKV)- in het land, gelijktijdig met een uitbraak van een endemische ziekte (dengue), wat de vraag opriep voor een betere differentiaaldiagnostiek. Daarnaast biedt zijn werk een update voor de epidemiologie en evolutie van DENV-virussen in Venezuela, waar hij de circulerende stammen en hun frequentie volgde en verkende hij DENV-variabiliteit binnen de gastheer.

CV Erley Lizarazo Forero

Erley Lizarazo Forero (1987) studeerde Biologie aan de Universiteit van Carabobo, Venezuela. Daarna was hij werkzaam als onderzoeker van de epidemiologie van dengue bij het Instituut van Biomedische Wetenschappen in Aragua, Venezuela (BIOMED-UC). Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Medische Microbiologie en Infectiepreventie aan het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: “Epidemiology, genetic diversity and clinical manifestations of arboviral diseases in Venezuela”.