Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Decision enhancement for poultry farmers in East Africa

Verbetering van beslissingen voor pluimveehouders in Oost-Afrika

Dankzij de toegenomen aandacht voor economische levensvatbaarheid in de landbouw zijn veel kleine pluimveehouderijen in Oost-Afrika, die vaak begonnen als kleine bedrijfjes in de achtertuin, uitgegroeid tot commerciële pluimveebedrijven. Deze pluimveebedrijven hebben te maken gekregen met veel problemen, waaronder hoge ziekteprevalentie, hoge sterftecijfers, slechte input en een gebrek aan relevante informatie. De problemen worden grotendeels toegeschreven aan de gebrekkige vaardigheden van pluimveehouders op het gebied van commerciële bedrijfsvoering. Dat leidt tot uitdagingen die karakteristiek zijn voor de complexe, onstabiele omgeving waarbinnen pluimveehouders in Oost-Afrika beslissingen nemen. Rebecca Tumwebaze onderzocht hoe besluitvorming in de pluimveehouderij in Oost-Afrika kan worden verbeterd.

Zij begon haar onderzoek met het idee dat er diepgaand begrip moest worden verkregen van de context van het nemen van beslissingen. Tumwebaze heeft theoretische en praktische kennis over de besluitvorming in de context van de pluimveehouderij verworven. Tegen deze achtergrond heeft zij getracht het beheer van pluimveebedrijven te verbeteren met behulp van het concept ‘besluitverbetering’, dat zijn basis heeft in de systeemtheorie voor besluitondersteuning.

Tumwebaze  ontwikkelde de Poultry Decision Enhancement Studio (PDES) om de besluitvorming van pluimveehouders voor hun gehele bedrijfsvoering te verbeteren. De PDES is gebaseerd op de doorlopende interactie van de vijf onderling samenhangende processen van pluimveehouders in Oost-Afrika, in verhouding tot de drie belangrijkste perspectieven van een studio voor besluitverbetering (t.w. mensen, processen en technologie). De vijf processen zijn Planning, Inkoop, Opfokken, Marketing en Samenwerking.

De PDES is geconcretiseerd tot een virtuele faciliterende omgeving voor pluimveehouders en de stakeholders in de pluimvee-industrie. De PDES is geëvalueerd door middel van praktisch experimenteren door pluimveehouders, alsmede door experts uit het veld van pluimveehouderij-beheer en informatiesystemen. Bij deze evaluatie is gebruik gemaakt van de parameters voor bruikbaarheid en toepasbaarheid. Over het algemeen werd de PDES door de deelnemers ervaren als bruikbaar en nuttig voor het verbeteren van beslissingen bij het beheer van pluimveebedrijven.

Rebecca Tumwebaze verrichtte haar onderzoek bij de Faculteit Economie en Bedrijfskunde.