Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. M.A. (Marlanka) Zuur
Wanneer:19 november 2018
Aanvang:14:30
Promotors:dr. J.W.C. (Jan-Willem) Alffenaar, prof. dr. T.S. (Tjip) van der Werf, prof. dr. D.J. (Daan) Touw
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Pharmacological approaches to optimize TB treatment

Gepersonaliseerde tuberculosebehandeling

Het moet in de toekomst mogelijk worden om de ideale dosering van tuberculosemedicatie voor elk individu vast te kunnen stellen. Dat bepleit Marlanka Zuur in haar proefschrift over de behandeling van tuberculose. Zij laat zien dat dit uitvoerbaar is met behulp van nieuwe technieken zoals bloedafnames met behulp van een vingerprik, hoewel er nog veel onderzoek nodig is om openstaande vragen te beantwoorden.

Tuberculose (tbc) is een infectieziekte dat veroorzaakt wordt door een bacterie (Mycobacterium tuberculosis). De meest voorkomende vorm is longtuberculose. Bij niet of niet goed behandelen kan de ziekte dodelijk zijn. Voor de behandeling zijn er diverse vormen van antibiotica beschikbaar. Het blijkt echter dat niet iedere patiënt met de standaarddoseringen en combinaties van antibiotica uitkomt.

Zuur onderzocht de mogelijkheden voor individuele aanpassing van de dosering op geleide van de geneesmiddelenblootstelling gemeten in het bloed, zogenaamd Therapeutic Drug Monitoring (TDM). Dat is pas betrouwbaar bij meerdere bloedafnames. Zuur ontwikkelde een methode om het aantal prikken daarbij zo klein mogelijk te maken. Daarnaast onderzocht ze of afnames konden worden gedaan met behulp van een vingerprik, om de afnames patiëntvriendelijker te maken. Om ervoor te zorgen dat de patiënt zo min mogelijk tabletten per dag hoeft in te nemen deed Zuur ook onderzoek naar combinatiepillen met een vaste dosering in combinatie met bloedafnames. Tot slot onderzocht ze of een licht-resistente tbc-bacterie behandeld kan worden met een hogere dosering van de meest gebruikte tuberculosemiddelen en of dat kosteneffectief is.

Marlanka Zuur (1993) studeerde Farmacie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar onderzoek voerde ze uit bij de afdeling Klinische Farmacie en Farmacologie bij het UMCG en is deels gesubsidieerd door Stichting Beatrixoord Noord-Nederland. Zuur blijft werkzaam bij het UMCG als apotheker. De titel van haar proefschrift luidt: Pharmacological approaches to optimize TB treatment: An individualized approach.