Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Rational clinical examination of the critically ill patient

Rationeel klinisch onderzoek van de kritisch zieke patiënt

In dit proefschrift heeft Hiemstra de bewijslast van lichamelijk onderzoek in de kritische zieke patiënt geëvalueerd. Huidige richtlijnen adviseren om lichamelijk onderzoek te gebruiken voor het diagnosticeren van circulatoire shock, een levensbedreigende aandoening waarbij de bloedsomloop en cardiale pompfunctie tekortschiet in de zuurstofvoorziening van de vitale organen. Voorgaande studies tonen aan dat dokters onvoldoende in staat zijn om de cardiale pompfunctie te schatten louter gebaseerd op het lichamelijk onderzoek: de diagnostische accuraatheid was vergelijkbaar met het opgooien van een muntje. Het merendeel van deze onderzoeken was echter verouderd en methodologisch gezien van lage kwaliteit.

Gedurende dit promotieonderzoek is een observationele studie van methodologisch hoge kwaliteit uitgevoerd met als doel artsen beter te informeren over de diagnostische en prognostische waarde van het lichamelijk onderzoek. Voorafgaand zijn de studie-opzet en hypotheses gepubliceerd en werden richtlijnen voor een statistisch analyseplan geschreven om transparantie in observationeel onderzoek te bevorderen. Er werd geobserveerd dat lichamelijk onderzoek wel signaleert dat een patiënt verslechtert, maar dat dit te onbetrouwbaar is voor het diagnosticeren van een verslechterde cardiale pompfunctie, of de onderliggende oorzaak hiervan. Tevens werd bewezen dat lichamelijk onderzoek een matig tot redelijke inschatting van de prognose geeft, maar dat deze prognostische waarde vergelijkbaar is met die van gevalideerde risicoscores.

Daarnaast werd onderzocht of dopamine, een medicijn dat de cardiale pompfunctie verbetert, gunstige uitkomsten heeft in kritisch zieke patiënten met cardiale disfunctie. In een systematische review werd vastgesteld dat deze bewijslijst summier en van slechte kwaliteit is, waardoor het voordeel van dit medicijn in deze patiëntenpopulatie vooralsnog ontbreekt.

CV Bart Hiemstra

Bart Hiemstra (1990) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna was hij werkzaam als promovendus bij de Junior Scientific Masterclass van de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de Intensive Care Volwassenen van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: Rational clinical examination of the critically ill patient.