Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Magnesium-based supports for stem cell therapy of vascular disease

Studie naar gemodificeerd magnesium vanuit biologisch en materieel perspectief

Magnesium is licht van gewicht, buigzaam en het geleidt goed. Het wordt gebruikt in tijdelijke implantaten, maar is chemisch reactief wanneer het lichaam het afbreekt. Monica Echeverry Rendon onderzocht in haar promotieonderzoek hoe het oppervlak van chemisch puur magnesium met de biomedische techniek ‘plasma elektrolytische oxidatie’ (PEO) gewijzigd kan worden zodat de afbreek gecontroleerd verloopt. Het werk leverde prototype coatings op die de afbreeksnelheid van het biomateriaal verminderen en tegelijkertijd de biocompatibiliteit verbeteren. De inzichten kunnen in de toekomst helpen bij het ontwikkelen van cardiovasculaire stents.

Magnesium (Mg) wordt vanwege zijn gunstige eigenschappen veel gebruikt in industriële toepassingen. Wetenschappers zien magnesium als een goede optie voor klinische toepassingen zoals tijdelijke implantaten omdat het biologisch afbreekbaar is en de afbraakproducten ervan niet schadelijk zijn voor het menselijk lichaam. Bij afbraak komt er weliswaar waterstofgas vrij, waardoor zich op implantatieplaatsen pockets met waterstofgas kunnen vormen die weefselafsterving veroorzaken, maar de afbraaksnelheid kan worden veranderd. Dat gebeurt door fysisch-chemische modificatie van het materiaal die tegelijk nadelige biologische reacties vermindert. Een succesvolle methode van fysisch-chemische modificatie is de ‘plasma elektrolytische oxidatie’ (PEO) – techniek. Een bijkomend voordeel van PEO is dat met deze techniek oppervlakken kunnen worden geproduceerd die de hechting en functie van bijvoorbeeld therapeutische stamcellen verbeteren.

Echeverry Rendom wilde het oppervlak van chemisch puur magnesium wijzigen zodat het materiaal gebruikt kan worden om therapeutische cellen mee af te geven en de genezing van vasculaire laesies (afwijkingen in het bloedvatenstelsel door ziekte of verwonding) te bevorderen. Zij begon met de productie, optimalisering en karakterisering van het materiaal, dat ze daarna uitgebreid bestudeerde op basis van in vitro en ex vivo testen en cel-materiaal interactie. Samenvattend geeft dit onderzoek een volledige studie van gemodificeerd magnesium, zowel vanuit materieel als vanuit biologisch perspectief. Voor het uiteindelijke doel, een biofunctionele, biologisch afbreekbare cardiovasculaire stent, is eerst nog meer onderzoek nodig.

Monica Echeverry Rendon (1983) studeerde Bioengineering (MSc) aan de Universidad de Antioquia (Colombia). Zij verrichte haar onderzoek binnen de afdeling Pathologie & Medische Biologie en onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Het onderzoek werd betaald vanuit het Eurica Program, Colciencias en het Programa Enlaza Mundos. De titel van haar proefschrift is: "Magnesium-based support for stem cell therapy of vacular disease".