Over ons Actueel Evenementen Promoties

Time and space in historical demography

Some case studies using Dutch micro-data
Promotie:Dhr. P. (Peter) Ekamper
Wanneer:01 juli 2019
Aanvang:15:45
Promotors:prof. dr. L.J.G. (Leo) van Wissen, prof. dr. C.J.I.M. (Kène) Henkens
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Ruimtelijke Wetenschappen
Time and space in historical demography

Nederlandse historische microgegevens bij het bestuderen van demografische ontwikkelingen

De afgelopen decennia is er wereldwijd een enorme groei geweest van het aantal bronnen met gedigitaliseerde historisch-demografische gegevens over individuele personen, gezinnen en huishoudens, zoals volkstellingen, bevolkingsregisters en burgerlijke standsgegevens. Deze gegevens kunnen bovendien steeds meer en beter worden gekoppeld aan de geografische locatie waar mensen hun leven hebben doorgebracht. Peter Ekamper had als doel om vier voorbeelden van studies te presenteren waarin een gevarieerd beeld wordt geschetst van de mogelijkheden van het gebruik van Nederlandse historisch-demografische microgegevens bij het bestuderen van demografische ontwikkelingen in een ruimtelijke en temporele context.

De studies bestrijken een verscheidenheid aan regio’s en perioden en gebruiken verschillende bronnen met microgegevens. In de eerste studie wordt de impact van hitte- en koudegolven op de sterfte in de negentiende en de eerste helft van de twintigste eeuw in Nederland onderzocht op basis van individuele persoonsgegevens uit overlijdensakten in combinatie met regionale dagelijkse temperatuurmetingen. De tweede studie richt zich op de veranderende geografische oriëntatie bij partnerkeuze op de Nederlandse huwelijksmarkt in de negentiende en vroege twintigste eeuw op basis van individuele gegevens uit huwelijksakten. De derde studie gaat over de effecten van religie, sociale klasse en ruimte op de zuigelingensterfte in Amsterdam in het midden van de negentiende eeuw op basis van individuele gegevens uit geboorteakten, overlijdensakten en het bevolkingsregister. In de laatste studie wordt gekeken naar oorlogsgerelateerde sterfte onder de burgerbevolking in Nederland tijdens de laatste fase van de Tweede Wereldoorlog op basis van van individuele doodsoorzakengegevens.