Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Dhr. Y. (Yuchen) Wei
Wanneer:13 december 2019
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. B.L. (Ben L.) Feringa, P. (Petra) Rudolf, Prof, prof. dr. ir. B.J. (Bart) van Wees
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Functionalization of molecules in confined space

Moleculaire motoren aan het werk gezet

Lichtgedreven moleculaire motoren zijn unieke fotoresponsieve moleculen die een continue 360 graden unidirectionele rotatie kunnen ondergaan. De meeste onderzoeken naar moleculaire motoren zijn tot nu toe echter in oplossing. Maar inmiddels is ook duidelijk dat door het inbouwen van een groot aantal motoren in een systeem coöperatieve effecten kunnen optreden.

Het onderzoek van Yuchen Wei is gericht op het verkrijgen van motor-gebaseerde systemen die specifieke functies kunnen uitvoeren. Het gaat voornamelijk over de functionalisering van moleculaire motoren in een beperkte ruimte, in aggregaten en op deeltjesoppervlakken. Tijdens het bestuderen van het rotatiegedrag van motoren richtte Wei zich ook op de coöperatieve effecten die deze geassembleerde systemen genereren. Bovendien heeft hij in deze systemen eerste pogingen gedaan om de dynamische rotatiebeweging van moleculaire motoren te gebruiken om werk uit te voeren.

Het promotieonderzoek van Yuchen Wei vond plaats bij de afdeling Synthetische Organische Chemie van het Stratingh Instituut, met financiering door het Zernike Institute for Advanced Materials van de RUG.