Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Optimization of mandibular fracture treatment

Optimalisatie van de behandeling van mandibulafracturen

Batbayar richtte zich in zijn proefschrift op de behandeling van mandibulafracturen: breuken van de onderkaak. Fracturen van de onderkaak behoren tot de meest voorkomende letsels van het hoofd-hals gebied. Postoperatieve complicaties na chirurgische interventie komen voor bij 20-26% van alle patiënten. Deze postoperatieve complicaties worden gerelateerd aan matige fractuurrepositie, onjuiste fixatie, de ernst van het trauma, lokalisatie en type fractuur en de algemene gezondheidsstatus van de patiënt. Talloze innovaties uit het verleden hebben bijgedragen aan de verbetering van behandeling van fracturen van de onderkaak. Toch is er nog steeds ruimte voor verbetering van de behandeling.

Batbayar had als doel van zijn promotietraject de mogelijkheden te onderzoeken om repositie en fixatie van mandibulafracturen te verbeteren. Dit deed hij door bestaande repositiemethoden te onderzoeken, het effect van het gebruik van repositieklemmen op postoperatieve complicaties te analyseren, slimme repositieklemmen te ontwikkelen, de waarde van schroef borgende platen versus niet schroef borgende platen te analyseren, een behandelprotocol voor fracturen van de tandeloze onderkaak samen te stellen en door het verschil te onderzoeken tussen diagnostiek van kop-/halsfracturen van het kaakgewricht bij analyse met behulp van 2D, respectievelijk 3D diagnostiek.

Hij laat zien dat verbetering van behandeling van fracturen van de mandibula mogelijk is, ook al wordt het resultaat van de behandeling van mandibulafracturen over het algemeen beschouwd als tevredenstellend.

CV Enkh-Orchlon Batbayar

Enkh-Orchlon Batbayar (1985) studeerde Tandheelkunde en behaalde zijn Master of Science aan de Health Science University of Mongolia te Ulaanbaatar. Daarna werd hij opgeleid tot kaakchirurg aan de Mongolian University of Medical Sciences en het Yonsei-Friendship Hospital te Ulaanbaatar. Hij verwierf een fellowship van 1 jaar van de Asian Association of Oral and Maxilofacial Surgery aan the  Department of Oral and Maxillofacial Surgery van de Chonnam National University in Zuid Korea. Aansluitend startte hij in juni 2015 als promovendus aan de Afdeling Mondziekten, Kaak- en Aangezichtschirurgie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van zijn proefschrift luidt: “Optimization of mandibular fracture treatment”.