Over ons Actueel Evenementen Promoties

Crosstalk of the mTOR network with stress granules and the TGF-beta pathway

Promotie:Mw. M.T. (Tamara) Prentzell
Wanneer:07 mei 2018
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. K. (Kathrin) Thedieck, prof. dr. R. Baumeister
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Crosstalk of the mTOR network with stress granules and the TGF-beta
pathway

Interacties tussen celgroei mechanismen beïnvloeden kankertherapie

Er zijn verschillende processen in ons lichaam die de groei en het voortbestaan van de cel regelen. Een belangrijke schakel hierin is mTOR, dat celgroei regelt op basis van de hoeveelheid beschikbare voedingsstoffen. Sommige kankermedicijnen hebben invloed op dit systeem. Tamara Prentzell toont in haar proefschrift aan dat een ander systeem, TGF-beta, interacties aangaat met mTOR, en daarmee ook invloed heeft op de effectiviteit van die kankertherapie.

De groei en het voortbestaan van de cel zijn belangrijke processen in het lichaam, die nauwkeurig geregeld moeten worden. mTOR houdt bij die regulering rekening met de hoeveelheid beschikbare voedingsstoffen: als er een tekort is aan voedingsstoffen, moet de celgroei geremd worden. TGF-beta regelt onder andere celdood als cellen niet goed functioneren. Daarnaast bestaat er een ander systeem, genaamd stress granules, wat celgroei remt als er stress is. Deze systemen zijn al langer bekend, maar Prentzell onderzocht de interactie tussen mTOR en deze twee systemen.

Prentzell toont onder meer aan dat er inderdaad interactie is tussen mTOR en stress granules. Deze systemen blijken elkaar te kunnen remmen. Ook tussen mTOR en TGF-beta was interactie te zien, zowel in cellen die in ontwikkeling zijn – waarbij voortbestaan een belangrijke rol speelt – als in kankercellen. De resultaten van het proefschrift geven nieuwe inzichten in de interactie tussen mTOR en andere mechanismen die celgroei reguleren. Er is een mogelijkheid dat de effectiviteit van kankertherapieën beïnvloed wordt door deze systemen. Verder onderzoek is nodig om dit nader vast te stellen en eventuele verstoringen tegen te gaan.

Tamara Prentzell (1985) studeerde Biologie aan de Universiteit van Freiburg (Duitsland). Haar promotieonderzoek voerde ze uit in zowel Freiburg, als in het laboratorium voor metabolische signalering in het UMCG en in het Duitse Kankeronderzoekscentrum (DKFZ) in Heidelberg. Prentzell is nu werkzaam als postdoc bij het DKFZ in Heidelberg. De titel van haar proefschrift luidt: “Crosstalk of the mTOR network with stress granules and the TGF-beta pathway”.