Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Towards sustainable management of arboviral diseases

Co-infectie chikungunya en dengue-virus heeft mogelijk grotere impact dan gedacht

Mensen die recent besmet zijn met het dengue-virus hebben waarschijnlijk een hoger risico om na besmetting met het chikungunya-virus ernstige en langdurige klachten te ontwikkelen. Tot die conclusie komt Jelte Elsinga in zijn promotieonderzoek, waarin hij samen met UMCG-collega’s als eerste deze samenhang tussen beide tropische infectieziekten onderzocht. Wereldwijd zijn er steeds meer gebieden die te maken krijgen met gelijktijdige chikungunya en dengue-epidemieën. Het onderzoek kan daarom belangrijke implicaties hebben voor de volksgezondheid en het onderzoek naar de pathologie van co-infecties.

Dengue en chikungunya zijn virussen die overgedragen worden door de tijgermug. De ziektes komen voor in tropische en subtropische gebieden. In de acute fase lijken de ziektes op griep. In een klein aantal gevallen leidt een dengue-infectie tot een ernstige, levensbedreigende situatie. Chikungunya kan lang aanhoudende gewrichtspijnen veroorzaken. Over deze tropische ziekte is nog veel onbekend, deels omdat er veel meer onderzoeksgeld naar het Zika-virus gaat. Chikungunya komt in Europa voor. Elsinga onderzocht de klinische gevolgen van dengue en chikungunya, en het gedrag van mensen in Venezuela en Curaçao met betrekking tot deze ziektes. Hij gebruikte daarbij medische, sociologische en psychologische onderzoeksmethoden.

Vroege medische hulp kan voorkomen dat dengue overgaat in een ernstige variant van deze ziekte, maar het vinden van adequate medische hulp blijkt een uitdaging in Venezuela. Dit komt onder andere door logistieke en economische barrières. Hoewel mensen goed op de hoogte zijn van de risico’s van muggenbeten blijken bij veel mensen thuis muggen broedplaatsen voor te komen, zoals stilstaand water in en om huis. In zijn proefschrift stelt Elsinga verschillende strategieën voor om de bevolking beter te betrekken bij muggen preventie. Tot slot ontwikkelde de promovendus een classificatiemethode voor chikungunya, de ‘Curaçao Long Term Chikungunya Sequelae’ (CLTCS) score. Dit blijkt een eenvoudig en makkelijk toepasbaar hulpmiddel voor artsen om langdurige klachten van chikungunya te classificeren. Ook kunnen artsen zo sneller zien of er verdere behandelingen nodig zijn.

Jelte Elsinga (1990) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan de afdeling Medische Microbiologie en onderzoeksinstituut GUIDE van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Elsinga werkt nu als arts op de spoedeisende hulp van het Antonius Ziekenhuis in Sneek. De titel van zijn proefschrift is: “Towards sustainable management of arboviral diseases. A multidisciplinary mixed-methods approach in Curacao and Venezuela”.