Over ons Actueel Evenementen Promoties

C/EBPβ isoforms and the regulation of metabolism

a fine balance between health and disease
Promotie:Dhr. T. (Tobias) Ackermann
Wanneer:29 oktober 2018
Aanvang:16:15
Promotor:prof. dr. C.F. (Cor) Calkhoven
Copromotor:dr. G.O.E.T.Z. hartleben
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
C/EBPβ isoforms and the regulation of metabolism

Met dezelfde voeding toch gezonder blijven

Het eiwit C/EBPβ–LIP reguleert de verbranding van je lichaamsvet. Muizen die minder van dit eiwit aanmaken, hebben een gezonder metabolisme dan muizen die veel van dit eiwit maken. Dat concludeert Tobias Ackermann in zijn proefschrift, waarin hij het effect van deze stof onderzoekt. Met dit onderzoek komt een ‘gezondheidsdrankje’ misschien weer een heel klein beetje dichterbij.

De hoeveelheid calorieën die iemand eet en het soort voedsel dat iemand eet, reguleren de eiwitproductie en functionaliteit in cellen. Daardoor heeft voedingsinname een grote invloed op gezondheid en metabolisme. Afwijkingen in het metabolisme en verhoogde calorie-inname kunnen leidde tot het ontstaan van metabole ziekten zoals diabetes mellitus type II en obesitas.

Ackermann beschrijft in zijn proefschrift dat C/EBPβ–LIP een belangrijke factor is die wordt aangestuurd door diëten. Het eiwit heeft effect op cellulaire functies. Muizen die minder van dit eiwit maken, blijken dus gezonder te zijn dan muizen met normale hoeveelheid LIP die dezelfde voeding krijgen. Als LIP juist verhoogt wordt, ontstaat een metabolisme die vergelijkbaar is met het metabolisme van kankercellen. LIP is dus belangrijk bij het reguleren van lichaamsfuncties en regulatie daarvan zou daarom kunnen bijdragen aan betere behandelingen voor metabole ziekten en kanker.

Tobias Ackermann (1987) studeerde Biochemie en Moleculaire Biologie (molecular biology) aan de Friedrich Schiller University in Jena/Duitsland. Hij voerde zijn onderzoek uit bij de European Research Institute For The Biology Of Ageing (ERIBA) in het Laboratorium van Cornelis Calkhoven van het UMCG. Tobias Ackermann is nu werkzaam als postdoc aan het Beatson Institute in Glasgow, Groot Brittannië. De titel van zijn proefschrift luidt: C/EBPβ isoforms and the regulation of metabolism; a fine balance between health and disease.