Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
EPS and water in biofilms

Bacteriën in biofilm real-time in beeld

Dankzij een nieuwe methode voor beeldanalyse met optical coherence tomography (OCT), is het mogelijk om bacteriën in biofilms real-time te onderzoeken. Dat is nodig om deze biofilms beter te begrijpen om ze te kunnen bestrijden. De ontwikkeling en test van die methode beschrijft Jiapeng Hou in zijn proefschrift.

Bacteriën in water kunnen niet goed overleven. Daarom hechten ze aan een oppervlak en produceren ze daar extracellulaire polymere substanties (EPS). Met deze stoffen vormen ze een zogenaamd biofilm, een beschermlaag om de bacterie heen. Biofilms kunnen gevormd worden op vrijwel alle oppervlakken en zo klinische-, industriële- en milieuproblemen veroorzaken. De beschermende eigenschappen van EPS maken het moeilijk om een biofilm met alle bacteriën volledig te verwijderen en te doden met bijvoorbeeld antibiotica.

Hou onderzocht hoe zo’n biofilm eigenlijk resistent kan zijn tegen onder meer fysieke stress en welke rol water en EPS daarin spelen. Hij concludeert onder meer dat biofilms meer EPS gaan produceren als ze lijden onder mechanische stress. Ook blijkt transport en opslag van water in de kanalen en poriën van een biofilm belangrijk voor de overleving van de biofilm. Hou ontwikkelde voor het onderzoek een nieuwe methode om de bacteriedichtheid in biofilms te meten. Deze beeldvormende methode kan de biofilm real-time in beeld brengen zonder de biofilm te beschadigen. Dat maakt het mogelijk om de biofilms gedetailleerder te onderzoeken.

Jiapeng Hou (1988) studeerde Farmacie aan de universiteit van Fudan University, Shanghai, China. Zijn onderzoek voerde hij uit bij de afdeling Biomaterialen van het UMCG. De titel van zijn proefschrift luidt: EPS and water in biofilms.