Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Targeting brain death-induced injury

Verschil tussen de nier en de lever na hersendood

De reactie op hersendood is per orgaan verschillend. Dat concludeert Anne van Erp in haar proefschrift, waarin zij haar onderzoek beschrijft naar organen van hersendode donoren. Zij toont onder andere aan dat de lever tijdens hersendood vooral een tekort heeft aan energie, terwijl de nieren vooral een tekort hebben aan zuurstof. De resultaten van dit proefschrift onderstrepen dat er meer onderzoek gedaan moet worden om de huidige donortekorten te bestrijden.

Donororganen komen in veel gevallen van hersendode donoren. De kwaliteit van deze organen is echter niet zo goed als van die van levende donoren. Wereldwijd is er een ernstig tekort aan donororganen. Alleen al in Europa staan er bijna vijftienduizend mensen op de wachtlijst voor een donororgaan. Een manier om deze tekorten aan te pakken is het verbeteren van de kwaliteit van suboptimale donororganen, zoals die van hersendode donoren.

Van Erp toont in haar proefschrift aan dat de lever en de nieren anders gaan functioneren als iemand hersendood is. Zo heeft de lever het meest te lijden onder een daling van zogeheten autofagie: de lever is minder goed in staat is om slecht functionerende cellen af te breken waardoor er meer levercellen afsterven. De nieren zijn vooral gevoelig voor oxidatieve stress: een tekort aan zuurstof. Verbetering van de kwaliteit van organen van hersendode donoren zou bereikt kunnen worden door een betere balans te bereiken tussen autofagie en oxidatieve stress.

Anne van Erp (1988) studeerde geneeskunde aan de universiteit van Groningen. Haar onderzoek voerde ze uit bij de afdeling Chirurgie van het UMCG. Haar onderzoek valt binnen het Groningen Institute for ORgan Transplantation. Van Erp is nu werkzaam als arts-assistent niet in opleiding op de afdeling Chirurgie van het OLVG west in Amsterdam. De titel van haar proefschrift luidt Targeting brain death-induced injury.