Over ons Actueel Evenementen Promoties

Oxygenated machine perfusion of donor livers and limbs

Studies on endothelial activation and function
Promotie:Mw. L.C. (Laura) Burlage
Wanneer:06 mei 2019
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. R.J. (Robert) Porte, prof. dr. J.A. (Ton) Lisman
Copromotor:dr. K. Uygun
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Oxygenated machine perfusion of donor livers and limbs

Geoxygeneerde machine perfusie van donorlevers en ledematen

Burlage richt zich in haar proefschrift op orgaanpreservatie. Het succes van een orgaantransplantatie hangt nauw samen met de kwaliteit van het te transplanteren donororgaan. Door het toenemende tekort aan geschikte donoren worden steeds vaker donororganen van iets mindere kwaliteit geaccepteerd. Hoewel deze liberalisatie van donorcriteria een tegenwicht biedt aan het ernstige donortekort, hebben onderzoeken uitgewezen dat transplantatie van deze zogenoemde suboptimale organen uiteindelijk leidt tot meer complicaties na transplantatie.

Geoxygeneerde machine perfusie is een nieuwe methode van orgaanpreservatie waarbij het orgaan buiten het lichaam gespoeld wordt met een zuurstofrijke vloeistof. Machine perfusie krijgt steeds meer aandacht als alternatieve methode voor orgaanpreservatie, omdat het gebruikt kan worden om de kwaliteit van suboptimale organen te verbeteren. Ook kan de kwaliteit van organen beoordeeld worden voorafgaand aan transplantatie.

In haar proefschrift onderzocht Burlage de effecten van geoxygeneerde machine perfusie op zowel donorlevers als ledematen. De resultaten van haar proefschrift dragen bij aan een beter inzicht van het effect van nieuwe methoden van orgaanpreservatie op de kwaliteit van het te transplanteren orgaan.

CV Laura Burlage

Laura Burlage (1991) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna was zij werkzaam als arts-assistent Chirurgie bij het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis in Amsterdam. Haar promotieonderzoek vond plaats bij prof. dr. R.J. Porte en prof. dr. T. Lisman bij de afdeling Hepato-pancreato-biliaire Chirurgie en Levertransplantatie aan het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: “Oxygenated machine perfusion of donor livers and limbs. Studies on endothelial activation and function”.