Over ons Actueel Evenementen Promoties

"En wie ben ik volgens jullie?"

Antwoorden op de vraag of Jezus de Zoon van God is
Promotie:Dhr. K.G.W. (Geurt) Roffel
Wanneer:28 juni 2018
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. H.S. Benjamins, prof. dr. W.H. Slob
Copromotor:dr. R.D.N. Riessen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Religie, Cultuur en Maatschappij
"En wie ben ik volgens jullie?"

Een zoektocht naar Jezus als de Zoon van God

Christenen interpreteren de uitspraak “Jezus is de Zoon van God” op veel verschillende manieren. De verschillen zijn soms zo groot dat interpretaties onverenigbaar lijken. Wie in die diversiteit een eigen antwoord zoekt op de vraag of Jezus de Zoon van God is, moet daarvoor in gesprek gaan met anderen. Hoewel onderzoeker Geurt Roffel dat gesprek begint in de kerkelijke gemeenschap waar hij predikant is, breidt hij het al snel uit naar zes theologen die in het huidige wereldwijde debat over Jezus als Zoon van God een belangrijke plaats innemen: Kasper, Pannenberg, Dalferth, Crisp, Henriksen en Welker. Roffel laat zien waarom deze zes de vraag “Is Jezus de Zoon van God?” bevestigend beantwoorden en hoe hij in gesprek met hen tot een eigen antwoord komt. Cruciaal voor dat laatste is de filosofische discussie die meespeelt tegen de achtergrond van de gevoerde gesprekken. Aan de hand van een debat tussen de filosofen Gadamer en Derrida over ‘interpretatie’ formuleert Roffel zijn eigen visie op het ontwikkelen van een interpretatie. In het slothoofdstuk zet hij op een rij wat zijn zoektocht hem heeft opgeleverd. Hij vat de uitspraak “Jezus is de Zoon van God” niet op als een idealisering van Jezus noch als weerlegging van de stelling dat Jezus een mens is als ieder ander mens. Hij beaamt de uitspraak als uitdrukking van de onvoorstelbaar hechte, unieke, band tussen Jezus en God.

Zie ook het aritkel: 'En wie ben ik volgens jullie?'