Over ons Actueel Evenementen Promoties

ADPKD

Risk prediction for treatment selection
Promotie:dr. A.L. Messchendorp
Wanneer:25 februari 2019
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. R.T. (Ron) Gansevoort, prof. dr. C.A.J.M. Gaillard
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
ADPKD

Betere voorspelling van verloop ziekte bij cystenieren

Er zijn goedkopere en eenvoudigere methoden om de ontwikkeling van nierfalen bij patiënten met cystenieren te voorspellen. Dat concludeert Lianne Messchendorp in haar proefschrift. Zij onderzocht deze methoden, om tijdige start van behandeling met nierfunctiesparende middelen te bevorderen en zo nierfalen te uit te stellen of te voorkomen.

Autosomaal dominant polycysteuze nierziekte (ADPKD), ook wel cystenieren genoemd, is de meest voorkomende erfelijke nierziekte. Bij deze ziekte worden cysten gevormd (blaasjes met vocht gevuld), die het nierweefsel wegdrukken. Hierdoor ontstaat bij zo’n zeventig procent van de patiënten nierfalen.

Het voorspellen van de ziekteontwikkeling wordt nu gedaan door analyse van het niervolume en de DNA-mutatie die aan de ziekte ten grondslag ligt. Dit zijn echter dure en bewerkelijke bepalingen. Messchendorp zocht daarom naar goedkopere en minder bewerkelijke methoden om de ziekteontwikkeling vast te stellen. Zij laat onder meer zien dat het niervolume net zo goed bepaald kan worden door schattingsmethoden in plaats van de tijdrovende standaardmethode. Ook toont ze aan dat urineschademarkers mogelijk in aanmerking kunnen komen als selectiecriterium voor therapie. Tot slot toonde ze aan dat er op basis van leeftijd en nierschade een goede voorspelling over het verloop van de ziekte gedaan kan worden. Messchendorp doet in haar proefschrift dan ook aanbevelingen tot een verbeterde selectiemethode voor behandeling met het middel tolvaptan.

CV Lianne Messchendorp

Lianne Messchendorp (1988) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar onderzoek voerde ze uit bij de afdeling Nefrologie van Interne Geneeskunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Messchendorp maakte voor haar onderzoek onder andere gebruik van data uit de DIPAK-1 studie, gesponsord door de Nierstichting. Messchendorp is nu werkzaam als AIOS interne geneeskunde bij het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt ADPKD: Risk prediction for treatment selection.