Over ons Actueel Evenementen Promoties

Cracking the code – Towards understanding, diagnosing and remediating dyslexia in Standard Indonesian

Promotie:Mw. L.E. (Elisabeth) Borleffs
Wanneer:26 april 2018
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. B.A.M. (Ben) Maassen, prof. dr. F. Zwarts
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Cracking the code – Towards understanding, diagnosing and
remediating dyslexia in Standard Indonesian

Leesmoeilijkheden beginnende lezers Indonesisch beter op te sporen

Dyslexie is de meest voorkomende leerstoornis. De aandoening manifesteert zich in alle talen, ondanks het feit dat taal-specifieke eigenschappen van de orthografie van grote invloed zijn op het leren lezen en op het ontwikkelen van dyslexie. Elisabeth Borleffs ontwierp voor haar promotie een aantal middelen om leesmoeilijkheden bij beginnende lezers van Standaard Indonesisch te identificeren.

Een vroege herkenning van leerlingen met dyslexie is van groot belang om de spiraal van negatieve leerervaringen te doorbreken en de gevolgen van de zich ontwikkelende of reeds ontwikkelde leesstoornis te minimaliseren. De afgelopen decennia is het begrip van de normale leesontwikkeling en van problemen die zich voor kunnen doen bij het leren lezen sterk toegenomen. Onderzoek naar lees- en spellingsontwikkeling in talen in Zuidoost-Azië, waaronder het orthografisch zeer transparante Standaard Indonesisch (SI; gesproken door ruim 160 miljoen mensen), is echter nog zeer beperkt. Voor zover wij weten bestond er voor dit promotieonderzoek geen gestandaardiseerd testinstrument voor het opsporen van leerlingen met (het risico op de ontwikkeling van) dyslexie en was er eveneens geen gestandaardiseerde interventie om deze kwetsbare groep lezers van SI te ondersteunen.

Uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit van Noord Sumatra (Indonesië) en de Universiteit van Jyväskylä (Finland), lagen de volgende drie doelstellingen ten grondslag aan het promotieonderzoek van Borleffs: het verkrijgen van meer inzicht in de verschillen tussen orthografieën en hun invloed op lezen en dyslexie; het samenstellen van een set van instrumenten om leesmoeilijkheden bij beginnende lezers van SI te identificeren; en het ontwikkelen van een SI-versie van het educatieve computerspel GraphoGame en het toetsen van de effectiviteit van GraphoGame SI onder leerlingen in klas 1 van de basisschool.