Over ons Actueel Evenementen Promoties

Shigella spp. and entero-invasive Escherichia coli

Diagnostics, clinical implications and impact on public health
Promotie:Mw. M.J.C. (Maaike) van den Beld
Wanneer:11 december 2019
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. J.W.A. (John) Rossen
Copromotors:dr. A.M.D. Kooistra-Smid, dr. F.A.G. Reubsaet
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Shigella spp. and entero-invasive Escherichia
coli

Diagnostiek, klinische implicaties en impact op de volksgezondheid van Shigella spp. en entero-invasieve Escherichia coli

Shigella spp. en entero-invasieve Escherichia coli (EIEC) zijn bacteriën die bij mensen waterige of bloederige diarree veroorzaken. Dit ziektebeeld wordt shigellose of dysenterie genoemd. Deze bacteriën zijn zo verwant aan elkaar dat ze erg lastig te onderscheiden zijn met behulp van kweekmethoden of moleculair biologische methoden op een laboratorium. Zoals in veel andere landen is in Nederland alleen de bestrijding ten behoeve van de volksgezondheid voor Shigella spp. gereguleerd via wetten en richtlijnen. Echter, het lastige onderscheid van Shigella spp. en EIEC bemoeilijkt het opvolgen van deze richtlijnen. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en Certe hebben in een samenwerkingsverband de diagnostiek, klinische gevolgen van Shigella spp. en EIEC infecties en de invloed hiervan op de volksgezondheid in Nederland onderzocht. Van den Beld beschrijft de resultaten hiervan in dit haar proefschrift.

Als eerste werden de mogelijkheden voor verbetering van de huidige diagnostiek onderzocht. Helaas werd duidelijk dat het onderscheid van Shigella spp. en EIEC zelfs na introductie van moderne methoden erg moeilijk blijft. Ten tweede werd een studie met meerdere gezondheidsinstellingen uitgevoerd om de gevolgen van infecties met Shigella spp. en EIEC te onderzoeken en te vergelijken. De resultaten lieten zien dat er geen verschillen bestaan in ernst van ziekteverschijnselen tussen infecties met deze bacteriën. Ten derde werd duidelijk dat door het in kaart brengen van het genoom van de bacteriën beter kon worden vastgesteld of bacteriën van verschillende patiënten met elkaar overeenkomen en waar de infectie vandaan komt.

Tenslotte werden suggesties gedaan voor de verbetering van de nationale shigellose richtlijnen ten behoeve van de volksgezondheid. Deze suggesties worden gebruikt in een heroverweging van deze richtlijnen.

CV Maaike van den Beld

Maaike van den Beld (1980) studeerde Life Sciences and Technology aan de Hogeschool Utrecht. Daarna was zij werkzaam als analist bij het Slotervaart Ziekenhuis te Amsterdam en als onderzoeksmedewerker bij het Rijksinstituut voor de Volksgezondheid en Milieu RIVM te Bilthoven. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Medische Microbiologie en Infectiepreventie van het UMCG onder leiding van Prof. Dr. John W.A. Rossen aan de Rijksuniversiteit Groningen in samenwerking met de afdeling Medische Microbiologie van Certe te Groningen en het centrum voor Infectieziekte onderzoek, Diagnostiek en laboratorium Surveillance (IDS) van het RIVM. De titel van haar proefschrift luidt: "Shigella spp. and entero-invasive Escherichia coli. Diagnostics, clinical implications and impact on public health".