Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Pex13p degradation in yeast

Onderzoek naar functie van membraaneiwit in peroxisomen

Peroxisomen zijn kleine blaasjes die in bijna alle eukaryote cellen aanwezig zijn. Deze blaasjes zijn belangrijk voor een groot aantal biologische processen. Welke processen er in een peroxisoom plaatsvinden hangt af van de eiwitten in het blaasje en in de membraan van het blaasje zitten. Xin Chen onderzocht hoe en waarom afbraak van peroxisomale membraaneiwitten (PMP’s) optreedt. Hij richtte zich daarbij op de afbraak van de PMP Pex13p in gist en de rol die de afbraak van Pex13p speelt in de stofwisseling van de cel en het functioneren van het peroxisoom.

Chen geeft eerst een overzicht van cellulaire processen die de peroxisoomfunctie reguleren, van hoe peroxisomen worden gemaakt tot hoe ze worden afgebroken. Hij ontdekte dat de PMP Pex13p een snelle turnover (cyclus van aanmaak en afbraak) heeft en beschrijft welke processen daarvoor verantwoordelijk zijn.

Vervolgens onderzocht hij de mogelijke functies van Pex13p afbraak in gist en laat zien dat Pex2p-afhankelijke turnover van Pex13p ook optreedt onder peroxisoom niet-inducerende omstandigheden, wat aantoont dat degradatie van Pex13p een algemene en geen conditie-specifieke gebeurtenis is. Vervolgens toont Chen aan dat het blokkeren van de recycling van Pex5p de afbraak van Pex13p remt, wat aangeeft dat de verwijdering van Pex5p uit het peroxisomale membraan is gekoppeld aan degradatie met Pex13p.

Het onderzoek van Chen toont aan dat snelle afbraak van Pex13p geconserveerd is in S. cerevisiae wildtype cellen die zijn gekweekt op oliezuurmedia, en hoe Pex13p wordt afgebroken. Hij stelt dat Pex13p turnover waarschijnlijk een belangrijke rol speelt in de peroxisoombiologie.

Het promotieonderzoek van Xin Chen vond plaats bij de afdeling Celbiochemie van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB). Hij werkt nu als postdoc aan de University of Linkoping (Zweden).