Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. U.J.F. Tietge
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Interplay between dietary fibers and gut microbiota for promoting
metabolic health

Het effect van voedingsvezels op metabolisme en darmflora

De voedingsvezel galacto-oligosaccharide (GOS) kan mogelijk als voedingssupplement een rol spelen in de preventie en behandeling van metabool syndroom gerelateerde ziekte, zoals diabetes type II, obesitas en hoge bloeddruk. Rima Mistry laat in haar proefschrift zien dat dit voedingsvezel bij muizen de darmflora verbetert, de vetgehaltes in het bloed beïnvloedt en de insulinegevoeligheid verbetert. In vervolgonderzoek moet nog blijken of GOS dit effect ook bij mensen heeft.

Het metabool syndroom is een cluster van verschillende metabole stoornissen zoals insulineresistentie, obesitas, diabetes type 2, dyslipidemie, niet-alcoholische leververvetting en hoge bloeddruk. Dit syndroom komt steeds vaker voor, mede dankzij ongezonde eet- en leefstijlveranderingen. Omdat bekend is dat microbiota in het maag-darmkanaal – de darmflora – invloed hebben op de omzetting van vetten en koolhydraten, zoekt men naar medicijnen of stoffen die de microbiota kunnen versterken.

Mistry richt zich in haar proefschrift voornamelijk op het effect van voedingsvezels op microbiota en de omzetting van suikers en vetzuren uit de voeding. Ze onderzocht bijvoorbeeld het de bekende voedingsvezel inuline en een nieuwe klasse voedingsvezels (isomaltomalto-polysacchariden). Daarbij toont ze aan dat die vezels weliswaar de hoeveelheid korte ketenvetzuren in de ontlasting laten toenemen, maar dat ze geen effect hebben op de hoeveelheid vet en cholesterol in het bloedplasma en de lever. Toediening van een ander voedingsvezel, galacto-oligosaccharide (GOS) in muizen blijkt wel de bloedvetgehaltes en insulinegevoeligheid te versterken. Ook namen de gunstige bacteriestammen in de darm toe. Als dit effect in mensen ook waar te nemen is, is GOS een goede kandidaat voor voedingssupplement ter preventie en behandeling van metabool syndroom gerelateerd ziekterisico.

CV Rima Mistry

Rima Mystry (1988) studeerde Biochemie en Celbiologie aan de universiteit van Bremen (Duitsland). Haar promotieonderzoek voerde ze uit bij de afdeling Kindergeneeskunde in het UMCG. De titel van haar proefschrift luidt Interplay between dietary fibers and gut microbiota for promoting metabolic health.