Over ons Actueel Evenementen Promoties

Adding tools to the box: facilitating host strain engineering of Penicillium chrysogenum for the production of heterologous secondary metabolites

Promotie:Dhr. C. (Carsten) Pohl
Wanneer:02 maart 2020
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. A.J.M. (Arnold J M) Driessen, prof. dr. R.A.L. (Roel) Bovenberg
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Adding tools to the box: facilitating host strain engineering of
Penicillium chrysogenum for the production of heterologous
secondary metabolites

Genetische gereedschapskist voor schimmels

Filamenteuze schimmels zijn belangrijk in de industrie, bijvoorbeeld als producenten van nuttige enzymen. Maar wat ontbreekt is een uitgebreide gereedschapskist om de schimmels genetisch aan te passen, zoals die wel bestaat voor gistcellen of bacteriën. Wellicht is het mogelijk die aante passen voor gebruik in de schimmels, om zo schimmelstammen met nieuwe kenmerken te kunnen maken. Verder vereist controle over timing en expressieniveau van verschillende genen verder onderzoek om te komen tot een betere controle en optimalisatie van de productie van nuttige eiwitten.

Carsten Pohl onderzocht daarom nieuwe hulpmiddelen en principes om de schimmel Penicillium chrysogenum sneller te ontwikkelen en een platformstam te ontwikkelen voor heterologe expressie van secundaire metabolieten.

Het promotieonderzoek van Carsten Pohl vond plaats bij de afdeling Moleculaire Microbiologie van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB), met financiering uit het zevende kaderprogramma van de EU. Hij werkt nu als onderzoeker bij de Technische Universität Berlin, aan het Department of Applied and Molecular Microbiologie.