Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
The cognitive and hermeneutic dynamics of complex film narratives

Het geheim van een verwarrend filmverhaal

Vanaf de jaren negentig van de vorige eeuw is er een opvallende toename geweest van complexe verhaalvormen in populaire cinema en televisie. Films als Memento, Mulholland Drive, Enemy en Arrival populariseerden verhaalvormen gekenmerkt door non-lineariteit, fragmentatie, ambiguïteiten, logische tegenstrijdigheden en onbetrouwbare vertellers. Maar de aantrekkingskracht van dit soort verhaalstructuren is niet vanzelfsprekend; immers, een hoge mate van complexiteit kan de immersieve, communicatieve en mimetische functies die we normaliter aan verhalen toeschrijven in de weg staan. En waarom zouden kijkers plezier scheppen in een verhaal dat hen verwart? Steven Willemsen onderzocht voor zijn promotie deze narratieve complexiteit in hedendaagse films.

Willemsens onderzoek veronderstelt dat een adequaat begrip van narratieve complexiteit in film zich niet enkel dient te richten op het bestuderen van de verhaalstructuren zelf, maar ook op de cognitieve effecten en interpretatieve activiteit die hun formele-structurele experimenten veroorzaken en uitlokken. Door theorieën en perspectieven uit de filmwetenschap, narratieve theorie en cognitiewetenschappen te verbinden onderzoekt Willemsen hoe verschillende films complexiteit en verwarring creëren door strategisch in te spelen op de cognitieve processen en interpretatieve activiteit waarmee kijkers doorgaans verhalen begrijpen. Door te theoretiseren wat voor additioneel cognitief en interpretatief werk zulke films van hun kijkers vragen biedt het onderzoek een nieuw begrip van de specifieke kijkervaring en aantrekkingskracht van cinematische narratieve complexiteit en de manieren waarop diverse films en tradities zulke effecten hebben gebruikt.