Over ons Actueel Evenementen Promoties

Unravelling the proteome of diffuse large B-cell lymphoma

Differences in cell of origin and HLA loss
Promotie:Mw. L.E. (Lotte) van der Meeren
Wanneer:11 september 2019
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. J.H.M. (Anke) van den Berg, prof. dr. P.M. (Philip) Kluin
Copromotor:A. Visser
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Unravelling the proteome of diffuse large B-cell lymphoma

Meer inzicht in het biologisch gedrag van het diffuus grootcellig B-cel lymfoom (DLBCL)

Van der Meeren richtte zich in haar proefschrift op de meest voorkomende vorm van non-Hodgkin lymfoom (lymfeklierkanker): het diffuus grootcellig B-cel lymfoom (DLBCL). Deze vorm is zowel pathologisch als klinisch gezien heterogeen met onder andere grote verschillen in respons op behandeling met chemotherapie. DLBCL kan met behulp van moleculair onderzoek ingedeeld worden in subcategorieën: ‘germinal centre B-cell like’ (GCB) DLBCL, uitgaande van de kiemcentrum B-cellen in de lymfefollikels en ‘activated B-cell like’ (non-GCB) DLBCL, een later stadium B-cellen in de ontwikkeling op weg naar plasmacellen. GCB DLBCL patiënten hebben een betere overleving dan non-GCB DLBCL patiënten.

Binnen deze twee groepen zijn er echter nog grote verschillen in respons op chemotherapie en daarmee uitkomst van de ziekte. Naast de vele genetische factoren, zoals activerende veranderingen van kankergenen, bijvoorbeeld het bekende MYC-gen en mutaties in specifieke intracellulaire signaleringsroutes, spelen hier ook veranderingen van eiwitten een rol die te maken hebben met de interactie tussen de tumorcellen en hun micro-omgeving.  Hierbij moet onder andere gedacht worden aan de HLA (humaan leukocyten antigen) eiwitten.

Van der Meeren had als doel van haar proefschrift meer inzicht te krijgen in het biologisch gedrag van DLBCL. Als eerst onderzocht ze met “proteomics” of er eiwitten zijn die verder onderscheid kunnen maken tussen GCB DLBCL en non-GCB DLBCL. Daarnaast heeft ze met dezelfde techniek gekeken of er verschillen zijn in immuun geassocieerde eiwitten tussen HLA positieve en HLA negatieve DLBCL gevallen. Ten slotte heeft ze het “secretoom”, alle uitgescheiden eiwitten in de extracellulaire ruimte, van lymfoom cellijnen geanalyseerd.

CV Lotte van der Meeren

Lotte van der Meeren (1985) studeerde Geneeskunde  aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Daarna was zij werkzaam als arts in opleiding tot patholoog bij het Universitair Medisch Centrum Groningen en het Martiniziekenhuis in Groningen, het Erasmus Medisch Centrum Rotterdam en ten slotte het Universitair Medisch Centrum Utrecht, alwaar ze nu werkzaam is als patholoog. Haar promotieonderzoek vond plaats bij Prof. Dr. J.H.M. van den Berg, prof. Dr.  P.M. Kluin en Dr. A. Visser, afdeling Pathologie en Medische Biologie van de RUG. De titel van haar proefschrift luidt: “Unravelling the proteome of diffuse large B-cell lymphoma. Differences in cell of origin and HLA loss”.