Over ons Actueel Evenementen Promoties

Immunological, molecular and therapeutic mechanisms in endometrial cancer

Promotie:dr. M.A.C. Versluis
Wanneer:02 oktober 2019
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. H.W. (Hans) Nijman, prof. dr. H. Hollema, prof. dr. G.H. (Truuske) de Bock
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Immunological, molecular and therapeutic mechanisms in endometrial
cancer

Nieuwe inzichten in mechanismen van baarmoederslijmvlieskanker

Om de zorg voor mensen met baarmoederslijmvlieskanker te verbeteren is het belangrijk om te begrijpen hoe de immunologische, moleculaire en therapeutische mechanismen van deze ziekte werken. In dit proefschrift onderzoekt Versluis hoe deze mechanismen elkaar beïnvloeden. Uit zijn onderzoek blijkt onder andere dat de aanwezigheid van cytotoxische T-cellen gebruikt kan worden om patiënten selecteren voor aanvullende behandeling.

Ook ontdekte Versluis nieuwe immunologische mechanismen. Zo blijkt de ziekte aan het immuunsysteem te kunnen ontsnappen door een mutatie in het eiwit Janus Kinase 1. En hij wist de aanwezigheid van zogenoemde Natural Killer-cellen te relateren aan overleving van patiënten. Deze overleving is afhankelijk van de expressie van het eiwit Human Leucocyte Antigen E op tumorcellen.

Tot slot onderzocht Versluis een zeldzaam maar dodelijk type baarmoederslijmvlieskanker: carcinosarcomen. De aanwezigheid van het eiwit L1Cam dat hij bekeek bleek niet bruikbaar als indicatie voor het uitzaaien van ziekte. Wel is de overleving voor patiënten met dit type kanker volgens een cohortstudie in dit proefschrift beter wanneer tijdens de operatie tien of meer lymfeklieren worden verwijderd.

Curriculum Vitae

Marco Versluis (1977) studeerde Biologie en Geneeskunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Tijdens zijn promotieonderzoek was hij verbonden aan onderzoeksinstituut GRCG van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Momenteel is hij werkzaam als gynaecoloog bij het UMCG. De titel van zijn proefschrift luidt: “Immunologische, moleculaire en therapeutische mechanismen bij baarmoederslijmvlieskanker”.