Over ons Actueel Evenementen Promoties

Cognitive risk factors for the recurrence of depression

Self-associations, cognitive reactivity and attentional bias
Promotie:Mw. H.J. (Hermien) Elgersma
Wanneer:13 juni 2019
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. C.L.H. Bockting, prof. dr. E. Koster
Waar:Doopsgezinde Kerk
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Cognitive risk factors for the recurrence of depression

Factoren die een rol spelen bij terugkerende depressie

Het proefschrift van Hermien Elgersma richt zich op drie factoren die mogelijk bijdragen aan het terugkerende karakter van depressie: negatieve zelf-associaties, cognitieve reactiviteit en aandachtsbias (vertekeningen in de aandacht). Negatieve zelf-associaties werden gemeten op zowel impliciet als expliciet niveau en lieten een positieve relatie zien met het aantal depressieve episoden in het verleden en de duur van depressieve symptomen. Deze resultaten komen overeen met de hypothese dat negatieve zelf-associaties versterkt worden door langdurige activatie van negatieve zelf-associaties gedurende depressieve episoden.

Herstelde deelnemers met meerdere depressieve episoden in hun geschiedenis rapporteerden significant hogere cognitieve reactiviteit (CR) dan deelnemers met een enkele of geen depressieve episode in hun geschiedenis. De bevindingen uit de studie komen overeen met de hypothese dat het hoge CR-deelnemers kwetsbaar maakt voor terugkeer van een depressieve episode, maar minder relevant lijkt voor de ontwikkeling van een incidentele depressieve episode.

Eerdere bevindingen boden geen ondersteuning voor het idee dat een aandachtsbias (AB) naar negatieve of weg van positieve stimuli betrokken is bij huidig depressieve deelnemers. De relatief hoge AB voor negatieve stimuli bij herstelde deelnemers wees op de mogelijkheid dat een AB voor negatieve informatie als risicofactor betrokken is bij terugkerende depressieve episoden. In een vervolgstudie bleek een verhoogde kans op terugkeer noch geassocieerd met AB voor negatieve stimuli noch met AB voor positieve stimuli. Kortom, de bevindingen bieden geen ondersteuning voor de hypothese dat een aandachtsbias richting negatieve stimuli of weg van positieve stimuli een kritische rol speelt in de terugkeer van depressie.