Over ons Actueel Evenementen Promoties

L'italiano dello sport: prospettive glottodidattiche e pratiche interculturali

Het Italiaans van de sport: taaldidactische perspectieven en interculturele praktijken
Promotie:Mw. M.C. D'Angelo
Wanneer:25 maart 2019
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. L.P. Rensmann, prof. dr. P. Diadori
Copromotor:A. (Alberto) Godioli, PhD
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
L'italiano dello sport: prospettive glottodidattiche e pratiche
interculturali

Sport als basis van interculturele communicatievaardigheden

Bij het onderwijzen van een taal komen niet alleen woordenschat, grammatica of uitspraak aan bod. Het is ook belangrijk om ruimte te geven aan vormen van cultuurbemiddeling. Hoe kan sport dan bijdragen aan de interculturele dimensie van het leren van vreemde talen? Maria D'Angelo gaat met haar onderzoek dieper in op deze vraag, met bijzondere aandacht voor het Italiaans als vreemde taal.

D'Angelo maakt gebruik van twee invalshoeken: een tekstueel perspectief, waarbij vaktaal en -teksten uit verschillende domeinen (pers, film, muziek, reclame, comic en literatuur) worden betrokken, en een didactisch perspectief, door een analyse uit te voeren van beschikbaar lesmateriaal, dat afgemeten wordt aan de relevantste didactische methodes.

Sport komt namelijk in veel tekstboeken aan bod, maar de variëteit ervan op het gebied van taal en cultuur is tot nu toe het onderwerp van weinig onderzoek geweest. En dit terwijl sport steeds belangrijker wordt in onze samenleving als instrument om universele waarden over te brengen. In dit opzicht is sport allang buiten de persoonlijke sfeer getreden en is zij een belangrijk onderdeel geworden van het cultureel en sociaal verkeer.

Sport kan daarom de basis vormen voor het ontwikkelen van interculturele communicatievaardigheden. D'Angelo wil hieraan bijdragen door een didactische aanpak voor te stellen waarin niet alleen aan taal aandacht wordt besteed, maar ook aan cultuur. Last but not least, de relevantie van een onderzoek naar sport in het talenonderwijs is nauw verbonden met de ontegenzeggenlijke zichtbaarheid van sport als sociaal-politiek fenomeen en dus ook met het belang van goede kennis van sporttaal in onze multiculturele, geglobaliseerde wereld. Een wereld waarin sport onschatbaar kan zijn voor het bevorderen van sociale integratie en inclusie.