Over ons Actueel Evenementen Promoties

The sponge as a hypothesis pump

A multi-omics overview of a sponge-microbe symbiosis
Promotie:Mw. M. Chaib De Mares
Wanneer:07 september 2018
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. ir. J.D. (Jan Dirk) van Elsas
Copromotor:dr. D. Sipkema
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
The sponge as a hypothesis pump

Microbiële gemeenschappen in zeesponzen bron voor farmaceutische stoffen

Zeesponzen (Porifera) behoren bij een van de eerste evolutionaire lijnen van het dierenrijk. Sponzen vormen ook een belangrijk reservoir voor nieuwe antibiotica, naast andere biologisch actieve stoffen. Het onderzoek van Maryam Chaib De Mares levert informatie op die de basis kunnen zijn voor nader onderzoek naar het belang voor de spons van sponsgeassocieerde micro-organismen.

Grote en diverse microbiële gemeenschappen (microbiomen) zijn geassocieerd met sponzen. Ze zitten meestal buiten de cellen van de spons. Hoewel de diversiteit van sponsmicrobiomen redelijk bekend is, zijn de eigenschappen van de associaties dat niet. De microbiomen zijn wellicht rijke bronnen van farmaceutische stoffen. Welke organismen zijn belangrijk en wat is hun rol in de spons? Gezien het feit dat spons-geassocieerde micro-organismen slecht kweekbaar zijn, heeft Chaib De Mares kweekonafhankelijke methoden gebruikt teneinde de identiteit van micro-organismen aan hun mogelijke functie te verbinden. Sleutelorganismen van de domeinen Bacteria, Archaea en Eukaryota heeft zij geïdentificeerd en functies in relevante processen voorspeld. Transport- en afbraakprocessen waren actief in de sponsmicrobiomen en specifieke betrokkenheid bij fosfor- en zwavelomzettingsprocessen werd door haar aangetoond.

Het onderzoek werd uitgevoerd bij GELIFES van de RUG en gefinacierd door Marie Curie ITN: BluePharmTrain.