Over ons Actueel Evenementen Promoties

Individual employees’ multiple team membership: a double-edged sword

Promotie:dr. H.J. (Joost) van de Brake
Wanneer:28 februari 2019
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. G.S. (Gerben) van der Vegt, prof. dr. F.A. (Floor) Rink, prof. dr. F. Walter
Copromotor:dr. P.J.M.D. Essens
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Economie en Bedrijfskunde
Individual employees’ multiple team membership: a
double-edged sword

Werken in meer dan één team tegelijk is een alledaags fenomeen op de werkvloer van grote bedrijven en overheidsinstanties. Multiple team membershipmaakt het werk voor ervaren werknemers uitdagender en interessanter. Maar bij jongere werknemers leidt gelijktijdig lidmaatschap van verschillende teams juist tot problemen. Zij ervaren ongezonde stress en zijn daardoor vaker ziek. Dat concludeert Joost van de Brake. Hij promoveert op donderdag 28 februari aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Organisaties zien gelijktijdig lidmaatschap van meerdere teams als een goede manier om de kennis en vaardigheden van medewerkers optimaal te benutten. De werkwijze dwingt werknemers steeds te schakelen tussen verschillende teams, bijvoorbeeld omdat zij als expert bijdragen aan meerdere gelijktijdig lopende projecten. Hoe multiple team membership de individuele prestaties en het psychologisch welbevinden beïnvloedt, is sterk afhankelijk van de ervaring die medewerkers in hun organisatie hebben opgedaan, constateert Van de Brake.

Lees het volledige persbericht Werken in meerdere teams tegelijk leidt bij jongeren tot stress en ziekteverzuim