Over ons Actueel Evenementen Promoties

Convincing through conversation

Unraveling the role of interpersonal health communication in health campaign effectiveness
Promotie:Mw. L. Donné
Wanneer:25 oktober 2018
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. C.J.M. Jansen, prof. dr. J.C.J. (John) Hoeks
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Convincing through conversation

Praten over gezondheid werkt - soms

Praten over gezondheidsonderwerpen is niet één algemeen soort gedrag, maar bestaat uit verschillende typen communicatiegedrag die verschillen in hun voorspellende factoren en hun effecten op gezondheid. Het maakt bijvoorbeeld veel verschil of mensen casual over gezonde recepten praten, hun kinderen voorlichten over fastfood of iemand aanspreken op zijn/haar ongezonde eetgedrag. Dat concludeert promovenda Lennie Donné op basis van haar onderzoek.

Het ontstaan en de effecten van verschillende typen communicatiegedrag blijken volgens Donné afhankelijk van een aantal dingen: wie is de gesprekspartner en wat is de gesprekscontext? Is het gesprek 'uitgelokt' door een gezondheidscampagne, en zo ja: wat zijn daarvan de kenmerken en effecten? En tot slot: hoe positief of negatief wordt er gesproken over het onderwerp, en welke gedragsdeterminanten komen naar voren in het gesprek? Gezondheidsprofessionals die gesprekken willen stimuleren door middel van hun campagne moeten volgens Donné rekening houden met enkele belangrijke dingen: welk van de typen communicatiegedrag is het meest zinvol om te stimuleren? En is het wenselijk om de campagne zo te ontwerpen dat die als ‘gesprekshandvat’ gebruikt kan worden, bijvoorbeeld bij een gevoelig onderwerp als veilig vrijen?

Donné onderzocht voor haar promotie de factoren die invloed hebben op het ontstaan en de effecten van deze interpersoonlijke gezondheidscommunicatie: gesprekken over gezondheidskwesties in een informele setting, bijvoorbeeld met een partner, familie en vrienden. Het is bekend dat zulke gesprekken een belangrijke effect hebben op gezondheidsgedrag. Ze bekeek onder meer voor twee typen gezondheidsboodschappen of deze succesvol gesprekken kunnen uitlokken: de complexe boodschap en de narratieve boodschap. Voor de complexe boodschap was dit niet het geval, althans niet als de boodschap persoonlijk relevant was. De narratieve boodschap, gericht op studenten en op het onderwerp veilig vrijen, bleek een veelbelovende strategie om gesprekken uit te lokken. In vervolgonderzoek keek Donné naar daadwerkelijke gesprekken over veilig vrijen naar aanleiding van deze boodschap. De gesprekken hadden een positieve invloed op intenties van studenten met betrekking tot veilig vrijen. In de gesprekken werd vooral positief en casual over het onderwerp gepraat, bijvoorbeeld door het uitwisselen van anekdotes.