Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Science and Engineering
Novel peptide replicators from dynamic combinatorial libraries

Onderzoek naar chemische evolutie

Hoe kan leven ontstaan uit levenloze bouwstenen? Dat is een vraag die de wetenschap al lang bezighoudt. Een manier om dit te onderzoeken is door ‘chemische evolutie’ te bestuderen in het laboratorium. Hierbij vormen moleculen door zelforganisatie structuren die kunnen groeien, veranderen en uiteenvallen.

Yigit Altay onderzocht een systeem waarin zelf-replicatoren (moleculen die hun eigen aanmaak stimuleren) centraal staan. Hij ontwikkelde nieuwe replicatoren op basis van peptiden met een thiol-groep. Deze bouwstenen zijn in 2010 voor het eerst beschreven door de Groningse groep waarin Altay werkte. Zijn promotieonderzoek had twee hoofddoelen. Het eerste doel is om beter inzicht te krijgen in zelf-replicerende systemen. Het tweede doel is om peptide bouwstenen te gebruiken om natuurgetrouwe eigenschappen, zoals replicatie, en de dynamiek tussen replicatoren, te imiteren.

Het promotieonderzoek van Yigit Altay vond plaats bij de afdeling Synthetische Organische Chemie van het Stratingh Instituut, met financiering via de ERC, NWO en een Europees Cost Action programma. Hij werkt nu als postdoc aan de Technische Universiteit Eindhoven.

Zie ook: Leven maken in het lab