Over ons Actueel Evenementen Promoties

Exploring coordination chemistry and reactivity of formazanate ligands

Promotie:Mw. R. Travieso Puente
Wanneer:13 oktober 2017
Aanvang:11:00
Promotor:prof. dr. E. (Edwin) Otten
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Exploring coordination chemistry and reactivity of formazanate
ligands

Goedkopere, meer duurzame katalysatoren

Een groot aantal industriële chemische processen maakt gebruik van katalysatoren op basis van dure edelmetalen (goud, platina, iridium etc.), die in staat zijn bindingen in moleculen te maken of juist te breken door twee elektronen op te nemen of af te staan. Tegenwoordig is er veel onderzoek naar zogenaamde ‘redox-actieve’ liganden, simpele organische verbindingen die deze rol kunnen overnemen, waardoor het mogelijk wordt goedkopere, meer duurzame alternatieven te ontwikkelen bijvoorbeeld met metalen zoals magnesium, calcium, zink of ijzer.

Raquel Travieso Puente beschrijft in haar proefschrift de eigenschappen van het redox-actieve ligand formazanaat. Zij bestudeerde de synthese, coördinatiechemie en toepassing van formazanaat liganden in complexen met verschillende goedkope metalen. Formazanaat complexen met magnesium en calcium zijn getest als katalysatoren voor de polymerisatie van lactide naar biologisch afbreekbare plastics.

In een andere toepassing laat Travieso Puente zien dat deze formazanaat-moleculen kunnen worden omgezet naar nieuwe, stabiele moleculaire schakelaars. De mogelijkheid om de eigenschappen van een molecuul te schakelen met licht is interessant in verschillende gebieden, zoals biomedische toepassingen en informatieopslag. Daarnaast heeft dit onderzoek een nieuw type formazanaat-ijzer moleculen opgeleverd waarvan de eigenschappen (magnetisme, reactiviteit) gestuurd kunnen worden door verandering in temperatuur.

Deze nieuwe toepassingen zijn toe te schrijven aan de ongebruikelijke (elektronische) eigenschappen van het formazanaat ligand. Het onderzoek van Travieso Puente laat nieuwe manieren zien om de eigenschappen en reactiviteit te controleren van moleculen die gebaseerd zijn op goedkope, duurzame alternatieven voor edelmetalen.

Het onderzoek van Raquel Travieso Puente vond plaats bij de afdeling Moleculaire Anorganische Chemie van het Stratingh Institute met financiering door NWO. Zij werkt nu als R&D project manager voor Ecopol Tech S. L.