Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Science and Engineering
Aspects of three dimensional gravity

Zoeken naar kwantumzwaartekracht

Zwaartekracht is de oudste kracht die we kennen, maar tegelijkertijd de kracht die we het minst begrijpen. De beste zwaartekrachttheorie waar we over beschikken is  de algemene relativiteitstheorie. Echter, men loopt tegen een aantal problemen aan wanneer we zwaartekracht willen bestuderen op de schaal waar kwantum effecten domineren, bijvoorbeeld wanneer we processen willen beschrijven die direct na de Big Bang plaatsvonden, of in de buurt van een zwart gat. Zo’n theorie noemt men kwantumgravitatie. Er zijn talloze pogingen gedaan om een allesomvattende kwantumgravitatietheorie te formuleren. Maar nog niemand is er in geslaagd dit punt te bereiken.

Het ‘kwantiseren’ van zwaartekracht vraagt om de overbrugging van enkele technische obstakels. Algemene relativiteit is een gecompliceerde non-lineaire theorie. Omwille van de meervoud aan technische problemen kiezen natuurkundigen doorgaans voor eenvoudigere modellen die de meer essentiële kenmerken van algemene relativiteit omvatten, zonder de daarbij horende computationele barrières. Een van de compromissen die hierbij hoort is om algemene relativiteit te beschouwen in minder dimensies: twee ruimtedimensies en een tijdsdimensie.

Het doel van Marije Kovačević was om te onderzoeken of er wijzigingen mogelijk zijn die dit vereenvoudigde model kunnen verbeteren. Een wijziging die zij uitwerkte is om aan te nemen dat het graviton (een hypothetisch deeltje dat de zwaartekracht overbrengt in mogelijke kwantumzwaartekracht theorieën) massa heeft. Dit verandert het gravitatie potentiaal, wat invloed kan hebben op voorspellingen van de kosmologische constante. Bovendien beschrijft Kovačević drie extensies van massieve zwaartekracht: hogere spin extensies, extensies naar hogere  dimensies, en supersymmetrische extensies, en ook de non-relativistische zwaartekracht.

Het promotieonderzoek van Marija Kovačević vond plaats bij de afdeling Theoretische Natuurkunde van get Van Swinderen Institute. Zij werkt nu als Model Validator bij het ABN Amro Headoffice.