Over ons Actueel Evenementen Promoties

Cell envelope related processes in Bacillus subtilis

Cell death, transport and cold shock
Promotie:Mw. M.H. van den Esker
Wanneer:07 september 2018
Aanvang:14:30
Promotor:O.P. (Oscar P) Kuipers
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Cell envelope related processes in Bacillus subtilis

Werking van cel envelop bacterie onderzocht

Bacteriën zijn afgescheiden van de buitenwereld door een cel envelop, die de barrière tussen de binnenkant van de cel en de buitenwereld vormt. De cel envelop van de Grampositieve bacterie Bacillus subtilis bestaat uit de celmembraan (een vetlaag) met daaromheen een stevige celwand die ervoor zorgt dat de cel zijn vorm behoudt en niet open knapt. De cel envelop is dynamisch en past zich constant aan zijn omgeving aan.

Mariëlle van der Esker heeft de verschillende processen die plaatsvinden in de cel envelop bestudeerd. Allereerst bepaalde zij de functie van een eiwit in de celmembraan waarvan al lange tijd gedacht werd dat het betrokken is bij de regulatie van celdood. Haar onderzoek maakt echter duidelijk dat dit eiwit geen celdood reguleert, maar betrokken is bij het verbruik van de voedingsstof pyruvaat.

Verder keek Van der Esker naar de gevolgen van het verwijderen van teichoïnezuren die een belangrijk onderdeel van de cel vormen. Eerder onderzoek heeft uitgewezen dat deze niet essentieel zijn, maar uit het nieuwe onderzoek blijkt dat er mogelijk secundaire effecten in de cel optreden na het verwijderen van teichoïnezuren uit de celwand, wat er voor zorgt dat ze wellicht toch essentieel zijn.

Ten slotte is het effect van de omgeving op de cel envelop is bestudeerd, waar de gevolgen van koude-stress en interactie met een schimmel op de genexpressie van Bacillus subtilis zijn onderzocht. Samengevat vergroot het onderzoek van Van der Esker het inzicht in het functioneren van verschillende onderdelen van de cel envelop van Bacillus subtilis.

Het promotieonderzoek van Mariëlle van der Esker vond plaats bij de afdeling Moleculaire Genetica van het Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute (GBB) met financiering door onderzoekfinancier STW (nu NWO).