Over ons Actueel Evenementen Promoties

The evolution of the atomic and molecular interstellar medium in star-forming galaxies

Promotie:Dhr. G. (Gergö) Popping
Wanneer:14 november 2014
Aanvang:12:45
Promotors:S.C. (Scott) Trager, Prof, prof. dr. M.C. Spaans, prof. dr. R.S. Somerville
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
The evolution of the atomic and molecular interstellar medium in
star-forming galaxies

Modellen die hoeveelheden interstellair gas voorspellen

In zijn proefschrift ontwikkelde Gergö Popping modellen die de hoeveelheid atomair en moleculair gas in sterrenstelsels voorspellen. Popping vond onder andere dat de hoeveelheid atomair waterstof in sterrenstelsels relatief constant blijft als een functie van de tijd, terwijl de hoeveelheid moleculair waterstof snel afneemt. Daarnaast toonde hij aan dat het lager worden van de snelheid van stervorming in ons heelal gedreven wordt door een afname in de hoeveelheid gas in sterrenstelsels, maar ook door een afname van de fractie van dat gas dat geschikt is om sterren te vormen.

Popping ontwikkelde ook modellen die de emissie van moleculen zoals koolstofmonoxide in sterrenstelsels voorspellen. Hij verwacht dat de door hem ontwikkelde modellen ontzettend waardevol zullen zijn voor toekomstige surveys met de nieuwste generatie van radio en sub-mm telescopen zoals ALMA in Chili, en de SKA in Zuid-Afrika en Australië.

Het onderzoek van Gergö Popping werd uitgevoerd aan het Kapteyn Instituut van de RUG en gefinancierd door NOVA. Popping gaat verder als postdoc aan het European Southern Observatory in Garching (Duitsland).