Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Modelling viscous effects in offshore flow problems

Betere rekenmodellen voor offshore industrie

Het rekenprogramma ComFLOW, ontwikkeld aan de Rijksuniversiteit Groningen, wordt traditioneel gebruikt om krachten die vrijkomen wanneer golfinslag optreedt bij een of andere offshore constructie - van scheepsdek tot dijk - te berekenen. ComFLOW is daarmee een interessant stuk rekengereedschap voor ingenieurs die in de offshore-industrie werkzaam zijn en geïnteresseerd zijn in de krachten die gepaard gaan met stromingsverschijnselen.

Henri van der Heiden onderzocht hoe de software-tool uitgebreid kan worden om de meer subtiele viskeuze effecten in vloeistofstromingen te modelleren. In de eerste plaats dienen de krachten op willekeurig gevormde objecten die zijn ingebed in een rechthoekig rekenrooster nauwkeurig te worden uitgerekend. Van der Heiden heeft op dit punt bestaande modellen uitgebreid en geverifieerd. In de tweede plaats is het nodig het verschijnsel van turbulentie te modelleren. Verscheidene turbulentiemodellen zijn door Van der Heiden afgeleid, geverifieerd en vergeleken. Ten slotte valideerde hij ComFLOW met succes voor het resonante klotsen van water zoals dat kan optreden in gaten in scheepsrompen, zogenaamde moonpools.

Het promotieonderzoek van Henri van der Heiden vond plaats binnen het Bernoulli Instituut, met financiering via NWO Technical Sciences. Hij werkt nu als Computational Fluid Dynamics (CFD) Engineer bij GustoMSC.