Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Frequent sickness absence

Frequent ziekteverzuim: een signaal om actie te ondernemen

Frequent verzuim, gedefinieerd als 3 of meer ziekmeldingen per jaar, komt bij 6% van de Nederlandse werknemers voor. Dit kost minstens 100 miljoen euro op jaarbasis. Notenbomer vond in haar onderzoek dat frequent verzuimers een lager werkvermogen hebben dan werknemers met weinig verzuim. Frequent verzuimers rapporteerden vooral een geringer vermogen om met de eisen op het werk om te gaan en ervoeren hinder door ziekte. De oorzaken van frequent verzuim volgens frequent verzuimers zelf zijn: hoge werkeisen, weinig energiebronnen in het werk, verplichtingen thuis, slechte gezondheid, chronische ziekten, ongezonde levensstijl en een verminderd gevoel van verantwoordelijkheid naar het werk te gaan bij geringe steun door het management. Als oplossing voor het verminderen van frequent verzuim noemden zij het aanpakken van deze factoren en het verbeteren van de eigen communicatie en communicatievaardigheden.

Aangezien frequent verzuim ook een voorbode kan zijn voor toekomstig frequent en lang verzuim, kan het gezien worden als een signaal om in actie te komen. Een nieuwe e-health interventie bleek niet effectief voor het verminderen van frequent verzuim. Deze interventie kon niet getest worden in combinatie met begeleiding door een bedrijfsarts, omdat te weinig deelnemers de bedrijfsarts bezochten.

Voor het verminderen en voorkomen van toekomstig verzuim is het belangrijk dat frequent verzuimende werknemers en werkgevers zich eerst bewust worden van het frequente verzuim en de hoge kans op toekomstig frequent en lang verzuim. Daarna zullen werkgever en/of werknemer passende acties moeten ondernemen.

CV Annette Notenbomer

Annette Notenbomer (1964) studeerde Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Leiden. Postdoctoraal behaalde zij een Master of Business Administration (MBA) aan de Rotterdam School of Management en werd zij geregistreerd bedrijfsarts via de Netherlands School of Public Occupational Health (NSPOH). Zeventien jaren werkte ze als bedrijfsarts bij ArboNed en momenteel werkt ze als medisch adviseur bij Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Gezondheidswetenschappen, sectie Sociale Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: “Frequent sickness absence. A signal to take action”.