Over ons Actueel Evenementen Promoties

Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Lipids and apolipoproteins in cardiovascular disease

Verhouding tussen ‘goed’ en ‘slecht’ cholesterol complexer dan gedacht

Tot nu toe werd gedacht dat het risico op hart- en vaatziekten het beste voorspeld kan worden door – afzonderlijk – te kijken naar het aantal ‘slechte’ en ‘goede’ cholesteroldeeltjes. Internist-intensivist in opleiding Paul Kappelle concludeert nu dat, in ieder geval bij mensen zonder diabetes, het vergelijken van de hoeveelheid ‘goed’ met de hoeveelheid ‘slecht’ cholesterol een betere risico-inschatting geeft.

Wetenschappers vermoeden dat er een verband bestaat tussen hart- en vaatziekten en de concentraties low density lipoprotein (LDL) en high density lipoprotein (HDL) in ons bloed. Verhoogde concentraties LDL zouden daarbij kunnen duiden op een hoger risico op een hartinfarct, hogere concentraties HDL juist op minder hart- en vaatziekten. Inmiddels is duidelijk dat dit een oversimplificatie is en dat het genuanceerder ligt.

Kappelle keek meer in detail naar de rol die ‘goede’ en ‘slechte’ cholesteroldeeltjes ieder afzonderlijk spelen in het ontstaan van hart- en vaatziekten. Hij voerde het eerste deel van zijn studie uit met behulp van de PREVEND-studie, een onderzoek onder ruim 7.700 mensen die erop gericht is om mensen met een hogere kans op hart- en vaatziekten eerder op te kunnen sporen. Hij concludeert dat de kans of iemand een hart- of vaatziekte krijgt, net zo goed voorspeld kan worden door het goede cholesterol af te zetten tegen de totale hoeveelheid cholesterol, of door hetzelfde te doen voor het eiwit apoB (een eiwit dat aangetroffen wordt in vaatvernauwende cholesteroldeeltjes) en het eiwit apoA (onderdeel van ‘goede’ HDL-deeltjes). Deze berekeningen werken volgens Kappelle net zo goed als die waarin LDL-cholesterol wordt vergeleken met het totale cholesterol of HDL-cholesterol.

Paul Kappelle (1985) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij is in opleiding tot internist-intensivist in het Universitair Medisch Centrum Groningen, en was tijdens zijn promotieonderzoek verbonden aan UMCG-onderzoeksinstituut GUIDE.